fbpx
0

Koszyk

Sport

CZAS REAKCJI W SPORTACH WALKI 👍👊💪

By 19 października 2017 No Comments

CZAS REAKCJI W SPORTACH WALKI 👍👊💪

Dzisiaj o czasie reakcji, a raczej o tym, jak go poprawić i zniwelować błędy w funkcjonowaniu. Zdarzyło Ci się podczas walki nie zareagować na cios przeciwnika i odsłonić szczękę lub błędnie oszacować odległość do przeciwnika wyprowadzając cios?? Na wszystko to ma wpływ Twój refleks i czas reakcji.

CZYM JEST CZAS REAKCJI ??👍👊💪

Najprościej mówiąc, jest to czas, jaki upływa od bodźca do momentu aktywacji przez Ciebie określonych grup mięśniowych. Jeszcze prościej ?? Przeciwnik  wyprowadza sierpa, a Ty musisz jak najszybciej skumać, że chce Ci zrobić krzywdę. Twoja głowa odpala schemat pod tytułem „blisko cios” (schemat został wgrany w układ nerwowy i pamięć głowy z pomocą powtarzania go wiele razy na treningach). Powoduje to skurcze mięśniowe, które mają doprowadzić Twoją rękę na szczękę, aby cios został zablokowany. Mam nadzieję, że zrozumiałe J

Ciekawostka: ludzie najszybciej reagują na bodźce słuchowe, później bodźce wzrokowe, a na końcu są bodźce dotykowe. Inaczej mówiąc, najszybciej zaczniesz spieprzać przed lwem, gdy go usłyszysz, nie zanim go zobaczysz lub pogłaszczesz 😉 Jednak…… ze względu na specyfikację sportów walki i to, że bazujemy tam głównie na wzroku, u zawodników sportów walki obserwuje się odwrócone czasy reakcji. Oczywiście fighter szybciej reaguje na bodźce wzrokowe, co jest naturalną adaptacją na zagrożenie, jakie najczęściej występuje w ringu. Im częściej widzisz lecącą w Twoją stronę pięść (co jest zagrożeniem i stresorem), tym lepiej uczysz się szybszej reakcji na cios.

REAKCJA, PROSTA ZŁOŻONA I RÓŻNICOWA 👍👊💪

REAKCJA PROSTA 👍👊💪

Jest to rodzaj reakcji najprostszy do wykonania. Jest to reakcja bloku lub kontry w momencie zadania przez przeciwnika ciosu. Bardzo przydatna, gdy poznaliśmy rytm przeciwnika w walce i wiemy na przykład, że po lewym prostym zawsze bije sierpa. Daje nam to możliwość reakcji i zadania ciosu lub uniku.

-Reakcja będzie uzależniona w tym przypadku od szybkości, o której pisałem tutaj:

-Od koncentracji, o której jeszcze nie pisałem, ale zamierzam 😉

-Od sprawności układu nerwowego oraz wyuczenia jego zamierzonego ruchu.

By poprawić ten aspekt, najlepiej sprawdzą się tutaj zadaniówki bez sygnalizacji przez trenera o zadanym ciosie. Warto na początku zacząć od 1 do 2 (na przykład raz uderzenie lewym, raz prawym prostym) pojedynczych ciosów, a później w trakcie coraz lepszego czasu reakcji dokładać inne pojedyncze ciosy lub kopnięcia. Pamiętaj, aby nie sygnalizować zadawanych ciosów ani nie popadać w monotonię i przewidywalność, bo im jesteś bardziej niewygodny (mało przewidywalny i schematyczny) w walce, tym trudniej znaleźć na Ciebie sposób.  Najlepszym przykładem będzie Anderson Silva i jego z pozoru pajacowanie w klatce. Mimo że wygląda śmiesznie, to jest piekielnie niewygodne i nieschematyczne z punktu widzenia jego przeciwników.

 

REAKCJA RÓŻNICOWA I REAKCJA ZŁOŻONA 👍👊💪

Tu już zaczyna się trudniej i zaliczamy do nich większą ilość kombinacji.

-Może to być odpowiedź wyuczoną serią ciosów (przykładowo lewy, prawy, lewy sierp ) na ruch przeciwnika.

-Przyjęcie ciosu celowo, aby wyprowadzić kontrę w wygodniejszej dla nas pozycji lub skróceniu dystansu. Przykładem może być zawodnik niższy, który przyjmuje cios, dając jednocześnie krok do przodu. Skróci to dystans do wyższego przeciwnika i da bardziej komfortową pozycję do zadania ciosu. Oczywiście cios ręką możemy zamienić na przyjęcie kopnięcia, co często widać w walkach mma. Zawodnik czeka na kopnięcie przeciwnika, aby chwycić jego nogę, co pozwala mu z łatwością obalić jednonożnego przeciwnika.

-Powstrzymanie się od podjętej decyzji. Czyli chciałeś wykonać ruch, ale zawodnik zmienił położenie, przez co wykonanie przez Ciebie ruchu byłoby bezsensowne. Za to również odpowiada czas reakcji i możliwość wyhamowania założonej kombinacji. Wbrew pozorom jest to również ważna rzecz, bo pozwala uniknąć wystawienia się na niekorzystną pozycję.

Należy pamiętać, że im więcej masz wyuczonych odruchów lub kombinacji po ciosie przeciwnika, tym jesteś bardziej wszechstronnym zawodnikiem. Trenuje się to podobnie jak w opisanym wyżej przypadku, z tym że tu zadajemy i unikamy większej ilości ciosów i kombinacji oraz staramy się również przyjąć cios. Również sparingi będą dobrą opcją treningu, ale trzeba trzymać na wodzy swoje nerwy i ambicje, co nie zawsze się udaje na sparingach. Chyba wszyscy kojarzą sytuację jak po minucie sparingu, walka zamienia się w młóckę jak pod wiejską dyskoteką (rzadziej się to zdarza zaawansowanym zawodnikom, dlatego również źle się sparuje z zawodnikami początkującymi).

 

REAKCJA Z ZASKOCZENIA 👍👊💪

Jak sama nazwa wskazuje, jest to reakcja, w której jesteśmy zaskoczeni ruchem przeciwnika. Może to być sam początek walki, gdzie nie wiesz, co przeciwnik umie i jak walczy lub jego ruch w trakcie walki, który jest odmienny od tego, co robił do tej pory. Jest to oczywiście najtrudniejszy rodzaj reakcji, ponieważ jest najdłuższy, a Ty się tego nie spodziewasz.

Trenować to możemy poprzez:

-zaskoczenie podopiecznego w sposób zaskakiwania podczas treningu na tarczach. Założony jest lewy prosty, a zamiast tego, raz na jakiś czas każesz mu uderzyć sierpa lub haka, lub nawet paść na ziemię, jeżeli mówimy o zawodniku MMA.

-Dobrą opcją jest również wyprowadzanie przez Ciebie ciosów oraz zmiana partnerów sparingowych na wyższych, niższych szybszych nawet w trackie jednej sesji sparingowej.

-Sprawdzają się również różnego rodzaju tempa, czyli raz szybciej raz wolniej zadany cios.

 

CIEKAWOSTKI 👍👊💪

Nie wiem jak wy, ale ja lubię ciekawostki i mam nadzieję, że wy też. Dlatego dla najwytrwalszych czytelników, którzy dotrwali do końca, parę ciekawych rzeczy poniżej.

-Szybciej reagujemy na bodziec, gdy zauważymy go na wdechu (Prawdopodobnie ma to związek z mobilizacją organizmu do wdechu i tym samym kaskadowo mięśni oddechowych i układu nerwowego. Są to póki co jednak tylko przypuszczenia i nie wiadomo jaki mechanizm za tym dokładnie stoi). Nie wpadnij tylko na pomysł nieoddychania i trzymania powietrza cały czas w płucach 😛

-W wyniku zbijania wagi, a tym samym straty około 2,6 % u kobiet wydłuża się czas reakcji różnicowych, a u mężczyzn skraca (ale żeby nie było za łatwo kobiety, mimo to popełniają mniej błędów w walce)

-Leworęczni reagują szybciej na lewą rękę niż praworęczni na prawą. Prawdopodobnie jest to wina półkul mózgowych. Prawa półkula odpowiada za orientację w przestrzeni i to ona kontroluje lewą rękę.

-Co więcej leworęczni reagują tak samo szybko lewą, jak i prawą ręką. Osoby praworęczne reagują szybciej tylko ręką prawą. Być może również i przez to leworęczni zawodnicy są niewygodni, nie tylko ze względu na odwrotną gardę.

-Na rozgrzanych i w pełni mobilnych mięśniach i stawach czas reakcji jest szybszy.

-Na czas reakcji ma wpływ stan naszego układu nerwowego. Czynniki obniżające czas reakcji to między innymi niewyspanie się, przetrenowanie, niedobory pokarmowe i brak witamin z grupy B , magnezu, elektrolitów.

Dzięki za uwagę i mam nadzieję, że się podobało. Robię to za darmo, więc proszę podziel się i udostępnij, jeżeli uznasz artykuł za wartościowy. Jeżeli nie, napisz z czym się nie zgadzasz, oby konstruktywnie i z korzyścią dla wszystkich.

 

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply