fbpx
0

Koszyk

Dieta

CZY MASZ NIEDOBORY WITAMINY D3???☀☀☀

By 13 lipca 2017 No Comments

CZY MASZ NIEDOBORY WITAMINY D3???

Witam. Jak pewnie wiecie lub nie, praktycznie wszyscy w obecnych czasach cierpimy na niedobór witaminy D (według statystyk 90 procent Polaków cierpi na jej niedobór). Witamina D znajduje się w naszym pożywieniu między innymi w jajach, tłustych rybach morskich, mięsie itp. Jednak największa jej ilość pochodzi nie z jedzenia, a z produkcji przez nasz własny organizm. Aby do tego doszło, potrzebujemy słońca, bo to ono jest jakby zapalnikiem dla naszej skóry żeby zacząć produkować witaminę D3. Witamina D3 pochodzi w największych ilościach……. od was samych. Po prostu ją tworzymy. Warto nadmienić, aby nadać większej powagi sprawie, że nasz organizm posiada receptory we wszystkich komórkach, tylko na dwie substancje, a mianowicie na Jod i… na witaminę D3 właśnie.

WITAMINA D3 W PŁATKACH ŚNIADANIOWYCH??

Przemysł spożywczy, aby nas zachęcić do kupna danego produktu, dodaje gdzie może witaminę D i można spotkać wielkie napisy walące do nas na opakowaniu, że produkt został wzbogacony w tą witaminę. Jednak zazwyczaj producenci dodają do produktów witaminę D2, a nie D3, ze względu na oszczędność. Witamina D2 jest jednak mniej aktywną formą niż witamina D3 oraz jest dużo bardziej toksyczna w dużych dawkach!!!

CZY MASZ NIEDOBORY WITAMINY D3??

Teraz moment na małe przemyślenie. Ile czasu w ciągu dnia spędzacie na powietrzu i ekspozycji na słońce?? Obstawiam, że godzinę albo i mniej. Pracujemy w pomieszczeniach, przemieszczamy się w samochodach i to wszystko powoduje, że mało kto w dzisiejszych czasach ma jej odpowiedni poziom. Z mojego doświadczenia wynika, że praktycznie wszystkie osoby z jakimi pracowałem, cierpiały na jej niedobór, co potwierdzały wyniki badań.

Jeżeli ktoś chciałby sprawdzić u siebie poziom witaminy D3, to badamy witaminę D3 25OH. Tylko to badanie jest miarodajne i jest w stanie powiedzieć jaki macie jej poziom. Poziom witaminy D3 powinien być tak mniej więcej w 70 procentach normy. Jeżeli jest poniżej to nie jest dobrze i muszę Was zmartwić tym, iż normy są niestety zaniżone i po prostu dostosowane do dzisiejszych czasów. To, że łapiecie się w normie nie oznacza, że jest OK, bo normy laboratoryjne, a funkcjonalne mają się nijak do siebie.
Najskuteczniej witamina D3 jest wytwarzana przez skórę w godzinach południowych. Już około 30min ekspozycji na słońce spowoduje, że rozpocznie się w Waszym organizmie proces jej wytwarzania. Warto pamiętać o tym, że jeżeli spalimy się na heban niczym blondynka z solarium, to cała ilość witaminy D3 jaką wytworzyliśmy, zostanie zużyta do naprawy oparzeń jakie sobie zafundowaliśmy. Więc wszystko z głową.
Można, a nawet powinno się w obecnych czasach suplementować witaminę D3. Wierzcie mi, że poprawa samopoczucia, odporności jest wręcz niesamowita i zdarzało mi się, że gdy uzupełniłem komuś poziom witaminy D3 w organizmie, to pisał do mnie z podziękowaniami za poprawę nastroju i posądzał mnie o to, że dosypuję mu jakieś nielegalne środki do suplementacji. Dawkę dobieramy zawsze w oparciu o wyniki badań i raczej nie na ślepo. Dla jednego będzie wystarczającą dawką, dawka rzędu 2000 jednostek, a dla innego 15000 jednostek. Warto nadmienić, że witaminę D suplementujemy zawsze z witaminą A i bardzo pomocna będzie również witamina K2.

CZY SOLARIUM JEST DOBRE NA NIEDOBORY WITAMINY D3?

Niestety nie. Witamina D wytwarza się jedynie podczas ekspozycji na promienie UVB. W solarium mamy zupełnie inne promieniowanie, no chyba że są tam złożone lampy, które dają takie promieniowanie. W solariach konwencjonalnych nie sposób uświadczyć takich lamp. Osobiście spotkałem się z tego typu lampami w uzdrowiskach itp.

ZA CO ODPOWIADA W NASZYM ORGANIZMIE WITAMINA D3?

Witamina D, podobnie jak pozostałe witaminy, pełni bardzo ważną rolę. Pobudza wchłanianie wapnia i fosforu, a także zapobiega nadmiernemu wydalaniu tych pierwiastków z moczem przez co ma wpływ nie tylko na prawidłowe kształtowanie się kości u dzieci i dorosłych, na ich odpowiednią gęstość i na stan naszego uzębienia. Tak więc – ponieważ witamina D umożliwia wchłanianie tych pierwiastków, jej odpowiednia ilość zapewnia działanie tych składników mineralnych. Obecność tej witaminy we krwi wpływa korzystnie na system nerwowy i na skurcze mięśni, w tym serca, gdyż odpowiednia ilość wapnia umożliwia sprawne przewodzenie impulsów nerwowych. Witamina D zapobiega i łagodzi stany zapalne skóry, reguluje wydzielanie insuliny, a tym samym wpływa na odpowiedni poziom cukru w organizmie. Korzystnie wpływa na słuch, gdyż decyduje o dobrym stanie kostek ucha wewnętrznego. Oddziałuje na komórki szpiku kostnego produkujące komórki obronne (monocyty). Warto wspomnieć, że obecność witaminy D zapobiega różnego rodzaju nowotworom, takim jak rak okrężnicy, rak piersi, rak prostaty, chłoniak nieziarniczy.

JAK PRZEBIEGA PRODUKCJA WITAMIN D3 W NASZYM ORGANIZMIE??

Tak samo jak rośliny posiadają swoją fotosyntezę, tak i my posiadamy coś na wzór tego procesu aby produkować witaminę D3. Głęboko w skórze znajduje się steroid nazywany 7-dehydrocholesterol (wytwarzany z cholesterolu, więc tu po raz kolejny podkreślam wagę jedzenia cholesterolu w diecie i wręcz przymus jego spożywania. Brak cholesterolu w diecie=brak budulca do wytwarzania witaminy d3), który gdy dostanie sygnał od skóry zaczyna się przekształcać w . Cholekalcyferol. Następnie do dzieła wchodzi wątroba i nerki, które przekształcają je do finalnej formy (warto zaznaczyć, że przy problemach z tymi narządami może być problem z produkcją witaminy d3 w organizmie).

Pamiętajcie, że siła z góry płynie do nas od tysięcy lat i nie dajcie sobie wmówić, że słońce jest nie zdrowe. Jest to jedna z najzdrowszych rzeczy jakie możecie sobie zafundować podczas słonecznego dnia. Jedyna uwaga to dla osób z jasną karnacją i zazwyczaj z rudym kolorem włosów. Osoby o tej karnacji, jak pokazują badania, mają dużo lepszą zdolność do wytwarzania witaminy D i w ich wypadku to nie przypadek, że nawet po małej dawce opalania robią się czerwone. Ich organizm nie potrzebuje po prostu dużej eskalacji na słońce ab,y mieć odpowiedni poziom witaminy d3.

Pozdrawiam 🙂

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply