fbpx
0

Koszyk

Sport

KOLANO

By 11 lipca 2017 No Comments
KOLANO👆👆👆

-Kolano jest pomostem pomiędzy kostką i biodrem. Musi ono prawidłowo przenosić moc z dołu ciała do góry najlepiej po linii prostej. Wtedy mamy najmniejsze ryzyko urazu.👆

-Kolano podczas ćwiczeń fizycznych nie powinno uciekać do środka. Tylko kolana wychodzące na zewnątrz dają nam stabilność kolana, ponieważ wiązadło krzyżowe (ACL) oraz wiązadła boczne są wtedy zaciśnięte i dają stabilność. Jeżeli masz z tym problem, prawdopodobnie masz pospinaną miednice i brak ci mobilności do wykonania przysiadu.👆

-Kolana powinny zawsze być ustawione w jednej linii z biodrem i kostką. W przypadku zachwiania tej równowagi mamy do czynienia ze złym przepływem sił i zdecydowanie bardziej obciążamy kolano.👆

-Kolan, które przy wyprostowanej sylwetce uciekają do środka lub do zewnątrz (koślawość lub szpotawość) to zaburzenia, które świadczą o pospinanych tkankach lub osłabionych mięśniach kompleksu miednicznego. Kolano podczas stania powinno być ustawione prosto. Takie ustawienie stóp powoduje to, że ustawiamy ją podczas chodu/biegu na zewnątrz lub do środka. Następstwem jest zmniejszenie pola podstawy stopy (mniejsza powierzchnia styku i tym samym podparcia, im mniejsza powierzcie styku, tym mniej stabilnej jesteśmy i czujemy się na naszych kończynach)👆

-To, że kolana nie powinny wychodzić poza palce stóp podczas ćwiczeń fizycznych to mit. Jest to uzależnione od długości kończyny i jednej osobie podczas przysiadu czy wykroku wyjdzie poza linię stóp innej nie. Nie ma to jednak znaczenia na jego zdrowie. Najczęstsze przypadki, gdy trzeba jednak na to zwróci uwagę to zerwanie wiązadła krzyżowego ACL oraz ból lub przeciążenie rzepki. W takim przypadku sprawdzą się przysiady więźnia (przy ścianie) oraz zakroki do tyłu zamiast tradycyjnych wykroków. Pilnujemy oczywiście, aby kolano nie uciekało poza linię palców.👆

-Stabilność stawowa to zdolność mięśni do kontrolowania położenia stawu. Im silniejsze mięśnie tym nasze kolana są zdrowsze. Głównymi mięśniami stabilizującymi kolano są przyśrodkowa część mięśnia czworogłowego. Mięśnie dwugłowe oraz łydka. Jeżeli chcesz uniknąć kontuzji, dbaj o siłę swoich mięśni.👆

-Boczne przyparcie rzepki to często przyczyna uciekających kolan do środka podczas biegu lub jazdy na rowerze. Trzeba zmienić wzorzec ruchowy oraz zając się rozluźnieniem nadmiernie napiętego pasma biodrowo piszczelowego. Jest to wielka płachta kolagenowa po zewnętrznej stronie uda. Ma ona za zadanie stabilizować nasze ciało. Przy złym wzorcu ruchowym jest ono nadmiernie rozciąganie i eksploatowane.👆

Jeżeli uznałeś treść za wartościową, będzie mi miło jeżeli podzielisz się nią dalej 🙂 Z góry dziękuję!!!!

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply