fbpx
0

Koszyk

KOLANO馃憜馃憜馃憜
-Kolano jest stawem zawiasowym. Prostuje si臋 i zgina w przeciwie艅stwie np. do biodra, kt贸re to r贸wnie偶 wykonuje ruchy kuliste)
-Jest pomostem mi臋dzy kostk膮 i biodrem. Musi ono prawid艂owo przenosi膰 moc z do艂u cia艂a do g贸ry (i na odwr贸t) najlepiej po linii prostej. Wtedy mamy najmniejsze ryzyko urazu.馃憜
-Kolano podczas 膰wicze艅 fizycznych na si艂owni nie powinno ucieka膰 nadmiernie do 艣rodka. Tylko kolana wychodz膮ce na zewn膮trz daj膮 nam stabilno艣膰, poniewa偶 wi膮zad艂o krzy偶owe (ACL) oraz wi膮zad艂a boczne s膮 wtedy zaci艣ni臋te i daj膮 sztywno艣膰. Je偶eli masz z tym problem, prawdopodobnymi winowajcami s膮 braki mobilno艣ci i os艂abione mi臋艣nie po艣ladkowe.馃憜
-Kolana powinny zawsze by膰 ustawione w jednej linii z biodrem i kostk膮. W przypadku zachwiania tej r贸wnowagi mamy do czynienia ze z艂ym przep艂ywem si艂 i zdecydowanie bardziej obci膮偶amy kolano si艂ami 艣cinaj膮cymi, kt贸re to przyczyniaj膮 si臋 do wycierania 艂膮kotek.馃憜
-Kolan, kt贸re przy wyprostowanej sylwetce uciekaj膮 do 艣rodka lub do zewn膮trz (ko艣lawo艣膰 lub szpotawo艣膰) to zaburzenia, kt贸re 艣wiadcz膮 o pospinanych tkankach lub os艂abionych mi臋艣niach kompleksu miednicznego. Kolano podczas stania powinno by膰 ustawione prosto tak samo, jak i stopy. Z艂e ustawienie st贸p i kolan powoduje, 偶e podczas chodu/biegu zmniejsza si臋 pole podstawy stopy. Mniejsza powierzchnia styku i tym samym podparcia powoduje mniej stabilno艣ci, co przyczynia si臋 do uraz贸w kostek i kolan. 馃憜
-To, 偶e kolana nie powinny wychodzi膰 poza palce st贸p podczas 膰wicze艅 fizycznych to mit. Jest to uzale偶nione od d艂ugo艣ci ko艅czyny i jednej osobie podczas przysiadu czy wykroku wyjdzie poza lini臋 st贸p innej nie. Nie ma to wp艂ywu na zdrowie kolan, o ile wykonujemy g艂臋bokie przysiady poni偶ej konta 90 stopni w kolanie. Wyj膮tek, gdy trzeba jednak zwr贸ci uwag臋 na ten aspekt, jest zerwanie wi膮zad艂a krzy偶owego ACL oraz b贸l lub przeci膮偶enie rzepki. W takim przypadku sprawdz膮 si臋 przysiady wi臋藕nia (przy 艣cianie) oraz zakroki do ty艂u zamiast tradycyjnych wykrok贸w. Pilnujemy oczywi艣cie, aby kolano nie ucieka艂o poza lini臋 palc贸w.馃憜
-Stabilno艣膰 stawowa to zdolno艣膰 mi臋艣ni do kontrolowania po艂o偶enia stawu. Im silniejsze mi臋艣nie tym nasze kolana s膮 zdrowsze. G艂贸wnymi mi臋艣niami stabilizuj膮cymi kolano s膮 przy艣rodkowa cz臋艣膰 mi臋艣nia czworog艂owego, mi臋艣nie dwug艂owe, mi臋艣nie po艣ladkowe oraz 艂ydka. Je偶eli chcesz unikn膮膰 kontuzji, dbaj o si艂臋 swoich mi臋艣ni.馃憜
-Boczne przyparcie rzepki to cz臋sto przyczyna uciekaj膮cych kolan do 艣rodka podczas biegu lub jazdy na rowerze. Trzeba zmieni膰 wzorzec ruchowy oraz zaj膮c si臋 rozlu藕nieniem nadmiernie napi臋tego pasma biodrowo piszczelowego. Jest to wielka p艂achta kolagenowa po zewn臋trznej stronie uda. Ma ona za zadanie stabilizowa膰 nasze cia艂o. Przy z艂ym wzorcu ruchowym jest ono nadmiernie eksploatowane, co przenosi obci膮偶enia i b贸l r贸wnie偶 na kolano.馃憜
Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply