fbpx
0

Koszyk

Sport

KRĘGOSŁUP LĘDŹWIOWY 👆👆👆

By 29 czerwca 2017 No Comments

KRĘGOSŁUP LĘDŹWIOWY 👆👆👆

-Kręgosłup lędźwiowy jest odcinkiem pleców, który powinien być stabilny. W górnej części tułowia, ze względu na otaczającą nas zbroję z żeber, nie ma większego problemu z stabilnością. Jeżeli chodzi o część lędźwiową, to w tym miejscu powinny nam zapewnić stabilność silne mięśnie brzucha, tak zwane core. W przypadku braku odpowiedniej ich siły kręgosłup zbyt mocno jest nadwyrężany do pracy. Powoduje to ból w tym odcinku pleców 👆👆👆

-Mięśnie core to między innymi mięsień poprzeczny brzucha. Oplata nas on dookoła niczym pas w miejscu odcinka brzuszno – lędźwiowego. Jest on mięśniem oddechowym i nauka poprawnego oddychania przeponą pozwala go efektywnie trenować. 👆👆👆

-Odcinek lędźwiowy kręgosłupa jest ściśle skorelowany z miednicą. W przypadku zbyt małej mobilności (polecam test przysiadu do ziemi), którą powinna dawać miednica musi przejąć odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Stąd prosta droga do jego bolesności.(Kompensuje pracę jaką powinna wykonać miednica)👆👆👆

-Kręgosłup jest kośćcem, który jako wyjątek wśród kości, odżywia się i regeneruje nie poprzez napływającą do niego krew, ale dzięki płynowi, który do niego napływa zwanego osmozą. Pozwala on napęcznieć krążkom miedzy kręgowym płynem i w ten sposób je odżywia. Dlatego między innymi, gdy wstaniemy rano to jesteśmy o 2-3 cm wyżsi.👆👆👆

-Jeżeli jesteś odwodniony lub pijesz zbyt mało wody, to Twój kręgosłup nie jest odżywiony prawidłowo i doprowadza to do wysychania krążków międzykręgowych (dehydratacja). Pij minimum 1-2 litry wysoko-mineralnej wody (nie źródlanej!!!), a być może to pozwoli Ci się cieszyć mniejszymi bólami w odcinku lędźwiowym. 👆👆👆

-Słabe mięśnie pośladkowe powodują, że masz odstający tyłek, co pogłębia wygięcie kręgosłupa (lordozę lędźwiową) i powoduje drażnienie krążków międzykręgowych oraz nerwów biegnących wzdłuż kręgosłupa. Długie siedzenie i brak ruchu powodują, że pośladek jest martwy i przyczynia się do bolesności lędźwiowej kręgosłupa. (Nadmiernego jego wygięcia) 👆👆👆

-Dyskopatia (powiększony krążek miedzykręgowy) to problem mniejszy niż się wszystkim wydaje. Na dyskopatię cierpi każdy w jakimś okresie życia, ale to nie znaczy, że musi boleć. W badaniach przeprowadzonych na 100 osobach z wykrytą dyskopatią, tylko połowa skarżyła się na ból. Druga część miała się dobrze.👆👆👆

-Dyskopatia zazwyczaj wchłania się w ciągu około 3-4 tygodni od samoistnego wystąpienia. Dopiero 3 i ostatni stopień dyskopatii kwalifikuje się na zabieg. Zadbaj najpierw o zdrową mobilną miednicę i silne mięśnie brzucha, a dopiero później martw się ewentualnymi zmianami dyskopatycznymi. 👆👆👆

-Po wystąpieniu nagłego i ostrego bólu w kręgosłupie nie można leżeć i nie ruszać się dłużej niż 48 godzin. Jest to częsty i powielany błąd, który osłabia i dodatkowo potęguje bolesności w kręgosłupie. 👆👆👆

-Podczas ćwiczeń na siłowni wbrew pozorom większy nacisk na kręgosłup notujemy, ćwicząc, w pozycji siedzącej niż stojącej. Podczas stania siły działające na kręgosłup rozkładają się dodatkowo na biodro kolano i kostkę. Siedząc, wyłączamy tę możliwość i obciążamy mocniej kręgosłup.👆👆👆

-Jeżeli podobał Ci się tekst i uznajesz go za wartościowy, to będzie mi miło jak zostawisz łapę w górę i udostępnisz post dalej 🙂

 

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply