fbpx
0

Koszyk

Sport

OBWODY STACYJNE­čĹŐ­čĹŐ

By 8 lipca 2017 No Comments

OBWODY STACYJNE W SPORTACH WALKI ­čĹŐ­čĹŐ

Kolejny obiecany post w tematyce sport├│w wali­čĹŐ­čĹŐ­čĹî­čĹŹ

Dzisiaj zgodnie z obietnic─ů zajmiemy si─Ö obwodami stacyjnymi. Wed┼éug mnie jest to doskona┼ée narz─Ödzie do budowania wydolno┼Ťci w sportach o mieszanej charakterystyce tlenowej (szybkie przyspieszenia i spowolnienie)
Niestety pokutuje dalej mit o tym, ┼╝e fighter powinien du┼╝o biega─ç i w taki spos├│b budowa─ç wydolno┼Ť─ç. (chodzi mi o bieganie d┼éugo dystansowe) We┼║cie pod uwag─Ö jedn─ů rzecz, je┼╝eli chcieliby┼Ťmy walczy─ç na t─Ötnie, jakim biegamy lub uprawiamy cardio toÔÇŽÔÇŽ Prawdopodobnie w nasz─ů stron─Ö polecia┼éyby gwizdy publiczno┼Ťci lub soczyste kurÔÇŽ.. Co to za lipna walka ­čśŤ

Wi─Ökszo┼Ť─ç sport├│w ma charakter typowo mieszany. W sportach walki dochodzi do szybkiej wymiany i chwili luzu. To samo w pi┼éce no┼╝nej (szybkie dobiegni─Öcie do pi┼éki i spowolnienie/przej┼Ťcie do truchtu) lub w tenisie (dobiegni─Öcie do pi┼éki i czekanie na odbicie przez przeciwnika lub kolejny serw)

Czy trening cardio ma jakie┼Ť zastosowanie??­čĹŐ­čĹŐ

Ja, je┼╝eli ju┼╝ zalecam trening cardio, to zawsze mimo wszystko jest to jednak bieganie, ze wzgl─Ödu na popraw─Ö pracy n├│g. W zale┼╝no┼Ťci od tego, jak─ů mamy por─Ö roku na zewn─ůtrz lub na bie┼╝ni. Rowerek czy orbitrek raczej nie s─ů dla wojownika dobr─ů opcj─ů, kt├│ry przygotowuje si─Ö do walki. Ruch ma by─ç naturalny, a nie wymuszony przez maszyn─Ö. Okazjonalnie korzystam r├│wnie┼╝ z wio┼Ťlarza lub rowerka stacjonarnego, je┼╝eli zawodnik wraca po kontuzji, ale w 90% przypadk├│w u zdrowych zawodnik├│w wybieram bieganie.

Osobi┼Ťcie trening cardio ceni─Ö w kwestiach:

-Zbudowania wydolno┼Ťci tlenowej u pocz─ůtkuj─ůcego zawodnika

-Je┼╝eli m├│wimy o bieganiu, to jest to wed┼éug mnie fajna forma odpr─Ö┼╝enia psychicznego dla wojownika, daj─ůca chwil─Ö dla siebie i zapomnienie o problemach (zw┼éaszcza na zewn─ůtrz gdzie mamy kontakt z natur─ů)

-W momencie gdy, zbli┼╝amy si─Ö ju┼╝ na tydzie┼ä lub dwa do walki, a chcemy, aby zawodnik z┼éapa┼é ┼Ťwie┼╝o┼Ť─ç. Wtedy bieganie 20-30 min r├│wnie┼╝ si─Ö sprawdzi, bo w przeciwie┼ästwie do interwa┼é├│w nie obci─ů┼╝y uk┼éadu nerwowego, a pozwoli podtrzyma─ç zdolno┼Ťci tlenowe.

-W pierwszym okresie powrot├│w do treningu, aby zbudowa─ç tak zwan─ů baz─Ö tlenow─ů.

I to w sumie na tyle. Tylko w takich kwestiach u┼╝ywam treningu cardio (nie myli─ç ze sprintami i podbiegami, poniewa┼╝ u┼╝ywam biegu w takiej formie do budowania wydolno┼Ťci u swoich zawodnik├│w). Je┼╝eli ┼Ťledzicie zagraniczne portale i zagranicznych sportowc├│w, to zobaczycie, ┼╝e r├│wnie┼╝ oni odchodz─ů od d┼éugich sesji biegania. Nawet marato┼äczycy robi─ů wybieganie na d┼éu┼╝szym dystansie raz/dwa w tygodniu. Zdali sobie oni spraw─Ö, ┼╝e non stop bieganie na d┼éugich dystansach to niszczenie organizmu oraz szybsze ryzyko kontuzji. Zamiast tego wplataj─ů w swoje treningi interwa┼éy na wy┼╝szym t─Ötnie.

Trening obwodowy­čĹŐ­čĹŐ

Jest to wed┼éug mnie jeden z lepszych sposob├│w budowania wydolno┼Ťci tlenowej u zawodnik├│w sport├│w walki i nie tylko. Jak ju┼╝ wspomnia┼éem w poprzednim po┼Ťcie, trening si┼éy to dla mnie podstawa, kt├│r─ů przekuwam w p├│┼║niejszym okresie w inne zdolno┼Ťci motoryczne i tym narz─Ödziem jest mi─Ödzy innymi trening obwodowy. Zak┼éadaj─ůc, ze mamy do walki jeszcze oko┼éo 1,5-2 miesi─ůce i solidnie przepracowali┼Ťmy cykl poprawy si┼éy i mocy to przez pierwsze 3- tygodnie treningi obwodowe sk┼éadaj─ů si─Ö jeszcze z ─çwicze┼ä o charakterystyce si┼éowej. Gdy czas walki kurczy si─Ö do 4 tygodni wtedy w obwody stacyjne wplatam ─çwiczenia typowo fighterskie. Jak to wygl─ůda w praktyce??­čĹŐ­čĹŐ

Trening obwodowy na 2 miesi─ůce przed walk─ů:
Stacja 1- Kettelbell swing
Stacja 2-Zarzut olimpijski
Stacja 3-Wspinaczka g├│rska/moutain climbers
Stacja 4-Wyciskanie żołnierskie z dwoma kettelbel, naprzemiennie
Stacja 5-Wskoki na skrzynie
Stacja 6- Uderzanie młotem o oponę
Stacja 7- Przysiad goblet
Stacja 8- Padnij powstań z ciosami prostymi

Obwod├│w 2-4 czas 20-30 sec na 10-20 sec przerwy. Pomi─Ödzy obwodem 2-3 minuty przerwy

Czas oraz ilo┼Ť─ç obwod├│w dobieramy:

-Pod stopień zaawansowania zawodnika

-Pod wagę zawodnika (cięższy zawodnik będzie potrzebował więcej czasu na regenerację)

-Czas, jaki mamy do walki (im bli┼╝ej tym treningi bardziej wymagaj─ůce i bardziej zbli┼╝one czasowo do rund, jakie zawodnik ma zakontraktowane)

Gdy coraz bli┼╝ej do walki, w obwody stacyjne wplatamy ─çwiczenia podobne do ruch├│w, jakie wykonujemy naturalnie w walce (zbli┼╝amy warunki treningowe do tego, jakie b─Öd─ů panowa┼éy w klatce/ringu) mog─ů to by─ç przyk┼éadowo bieg bokserski, uderzanie w worek bokserski.­čĹŐ­čĹŐ

Przykładowo (zmodyfikowany poprzedni plan)
Stacja 1- Kattelbell swing
Stacja 2-Bieg bokserki
Stacja 3-Wspinaczka g├│rska/moutain climbers
Stacja 4-Uderzanie w worek bokserski
Stacja 5-Wskoki na skrzynie
Stacja 6- Uderzanie młotem o oponę
Stacja 7- Przysiad goblet
Stacja 8- Przerzucanie manekina

Taki plan daje nam po pierwsze wi─Ökszy komfort psychiczny, bo wiemy, ze mamy gaz na szybkie uderzanie bez zm─Öczenia oraz wiemy, ze jeste┼Ťmy w stanie szybciej si─Ö regenerowa─ç mi─Ödzy rundami. Taki trening mo┼╝e r├│wnie┼╝ s┼éu┼╝y─ç jak trening diagnostyczny czy robimy post─Öpy. Liczymy ile, byli┼Ťmy w stanie wykona─ç powt├│rze┼ä w czasie 30 sec, powiedzmy w 2 obwodzie i por├│wnujemy to do ilo┼Ťci powt├│rze┼ä, jak─ů uda┼éo nam si─Ö zrobi─ç tydzie┼ä/dwa temu.­čĹŐ­čĹŐ

Pragn─Ö zaznaczy─ç, ze obwody zawsze r├│┼╝ni─ů si─Ö w zale┼╝no┼Ťci od zawodnika i powy┼╝ej to tylko przyk┼éad. Zawsze trzeba na trze┼║wo oceni─ç zawodnika i dobra─ç obw├│d pod niego. Mamy tu spektrum zmiennych takie jak czas ─çwiczenia, d┼éugo┼Ť─ç odpoczynku, dob├│r ─çwicze┼ä, ilo┼Ť─ç ─çwicze┼ä w obwodzie. Zawsze obw├│d jest dobrany pod dan─ů osob─Ö i zwracam uwag─Ö, z czym ma problemy, co jest jego s┼éab─ů stron─ů itp. Kreatywno┼Ť─ç i umiej─Ötno┼Ťci analityczne to w zawodzie trenera wed┼éug mnie podstawa i nigdy nie dzia┼éamy schematycznie.­čĹŐ­čĹŐ

To tyle, co dzisiaj chcia┼éem Wam przekaza─ç i wed┼éug mnie obwody stacyjne to ┼Ťwietna metoda do budowania wydolno┼Ťci. Pracujemy w r├│┼╝nych p┼éaszczyznach, a i sam trening nie jest nudny w przeciwie┼ästwie do godzinnego biegania. Jak zwykle dajcie zna─ç w komentarzach, co s─ůdzicie o treningu i je┼╝eli Wam si─Ö podoba, to ┼éapa w g├│r─Ö, a je┼╝eli nie to lapa w d├│┼é. ­čśë Je┼Ťli artyku┼é si─Ö podoba, to kolejnym razem zajm─Ö si─Ö budowaniem dynamiki i poka┼╝─Ö, jakie ja mam na to sposoby. Pozdrawiam i Keep Fight­čĹŐ

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply