fbpx
0

Koszyk

Sport

SZYBKO艢膯 W SPORTACH WALKI 馃憤馃憡馃挭馃挭

By 8 lipca 2017 No Comments

SZYBKO艢膯 W SPORTACH WALKI 馃憤馃憡馃挭馃挭

Dzisiaj troch臋 o szybko艣ci w sportach walki. Jak zwykle rozbierzemy szybko艣膰 na czynniki pierwsze i mam nadzieje, b臋dzie po przeczytaniu artyku艂u jasne, jak budowa膰 szybko艣膰 lub dlaczego mimo, 偶e trenujesz intensywnie, to szybko艣膰 nie ro艣nie tak, jak by艣 tego chcia艂.

Dobra, czym jest szybko艣膰?? Bo aby to zrozumie膰 musimy si臋 zastanowi膰, kiedy u偶ywamy tego s艂owa. Cz臋sto jest ono u偶ywane na przyk艂ad gdy m贸wimy o sprinterach lub marato艅czykach. Np. by艂 najszybszy i dlatego wygra艂 wy艣cig. Jednak zazwyczaj w wy艣cigach wszelkiej ma艣ci tak naprawd臋 nie chodzi o szybko艣膰 tak膮, jak膮 chcemy w sportach walki, ale o takie czynniki jak:

– Du偶a wydolno艣膰 tlenowa, kt贸ra pozwala biec d艂ugo w szybkim tempie bez zm臋czenia

– Du偶a si艂a ko艅czyn, kt贸ra daje nam to, 偶e ka偶dy ruch kosztuje nas procentowo mniej wysi艂ku

– Mocne stawy i powi臋zi, kt贸re 艂aduj膮 si艂臋 ekscentrycznie i przez to dzia艂aj膮 na zasadzie spr臋偶yny (tkanki, takie jak 艣ci臋gna, r贸wnie偶 si臋 rozrastaj膮 poddane obci膮偶eniom tak samo jak mi臋艣nie. Wszyscy marato艅czycy maj膮 wi臋kszy przekr贸j 艣ci臋gna Achillesa ni偶 sportowcy, kt贸rzy nie u偶ywaj膮 tak silnie n贸g, na przyk艂ad kajakarze).

-W sportach gdzie biegamy, szybko艣膰 rozpatruje si臋 po prostu jako czas w jakim przebiegli艣my okre艣lony dystans, a czas reakcji jest tylko cz臋艣ci膮 sk艂adowa ca艂ego wyniku (reakcja na komend臋 start).

Je偶eli m贸wimy o sportach walki, to szybko艣膰 rozumiemy raczej jako czas reakcji lub timing (Conor Mc Gregor i jego contry pokazuj膮 dok艂adnie o co mi chodzi). Szybko艣膰 jest piekielnie gro藕n膮 cech膮 i w sportach walki mo偶e zadecydowa膰 o ko艅cu walki. Wystarczy szybka reakcja na opuszczon膮 r臋k臋 przeciwnika i soczysty sierp posy艂a przeciwnika do krainy wiecznych sn贸w 馃槢

Od Czego zale偶y szybko艣膰 ??

– Od sprawnego i dobrze dzia艂aj膮cego uk艂adu nerwowego. Jak wi臋kszo艣ci膮 zdolno艣ci motorycznych, tak samo i t膮 steruje nasz g艂贸wny procesor, czyli m贸zg. Zbiera on informacj臋 wysy艂an膮 przez wzrok, mi臋艣nie, powi臋zi i decyduje o tym, ile i jak szybko wys艂a膰 impulsy elektryczne do mi臋艣ni, aby wykona艂y ruch.

Jak poprawi膰 ten aspekt??馃憤馃憡馃挭馃挭
– Od powtarzalno艣ci. Im cz臋艣ciej wykonujesz jak膮艣 czynno艣膰, tym tor nerwowy jakim p艂yn膮 impulsy nerwowe staje si臋 grubszy, szybszy i bardziej przepustowy. Dlatego bycie dobrym zawodnikiem zajmuje wiele lat i miliony kopni臋膰, i cios贸w mozolnie wykonywanych na treningach. W ko艅cu doprowadzamy to do takiej perfekcji, 偶e dzieje si臋 to na zasadzie reakcji bez udzia艂u analizy sytuacji. Tak samo gdy pierwszy raz wsiad艂e艣 do samochodu i musia艂e艣 ogarn膮膰 biegi, kierownic臋, peda艂y, lusterka i by艂o piekielnie trudne, tak teraz jedziesz samochodem i nawet nie pami臋tasz na kt贸rym biegu jedziesz, tak samo Tw贸j sierp jest tak idealnie wyprowadzony, 偶e nie umiesz dok艂adnie wyt艂umaczy膰 jak go bijesz. Dzieje si臋 to samo 馃槈

– Od naszych w艂贸kien mi臋艣niowych. O co chodzi??? Czy zastanawiali艣cie si臋 kiedy艣 czemu wszyscy czo艂owi sprinterzy s膮 czarnosk贸rzy, a nie ma za du偶o os贸b czarnosk贸rych w sportach typowo si艂owych, jak podnoszenie ci臋偶ar贸w, tr贸jb贸j si艂owy, itp? Ot贸偶 osoby czarnosk贸re maj膮 wi臋cej w艂贸kien szybko kurczliwych. Jest to poniek膮d dar od bozi i ich predyspozycja do uprawiania sport贸w w艂a艣nie typowo szybko艣ciowych. Co prawda, to jak trenujemy mo偶e nam w niewielkim stopniu zmieni膰 profil mi臋艣niowy, ale jest to w 90 procentach sprawa genetyki. Niestety mamy tu niekiedy pod g贸rk臋 i po prostu albo b臋dziesz szybki, albo nie. Smutne ale prawdziwe 馃檨

-Aby generowa膰 szybko艣膰 tak samo jak moc (odsy艂am do mojego poprzedniego artyku艂u, je偶eli nie wiesz czym jest moc) d艂ugo i intensywnie, jest potrzebna adaptacja organizmu do treningu na wysokim t臋tnie. Po prostu Tw贸j organizm musi szybko nadrabia膰 zu偶yte substraty oraz usuwa膰 jego metabolity takie jak kwas mlekowy. To w艂a艣nie on powoduje to pieczenie i charakterystyczn膮 ci臋偶ko艣膰 r膮k podczas szybkiej wymiany w st贸jce. Tak samo jak uk艂ad nerwowy tu musimy trenowa膰 mocno i nauczy膰 organizm jak szybko si臋 regenerowa膰. 艢wietnie sprawdzaj膮 si臋 do tego obwody stacyjne, kt贸re r贸wnie偶 opisywa艂em jaki艣 czas temu.

Jak trenowa膰 szybko艣膰 ??馃憤馃憡馃挭馃挭

Na macie robi si臋 to w formie wystawiania tarczy i szybkiego uderzenia gdy tyko tarcza poka偶e si臋 w pozycji, w kt贸rej mo偶emy w ni膮 uderzy膰. Jednak nie b臋d臋 si臋 mocno rozwodzi艂 jak takie aspekty, jak szybko艣膰 trenowa膰 na macie, poniewa偶 to nie moja dzia艂ka i nie jestem trenerem sport贸w walki. Poka偶臋 jak to robi膰 aby poprawi膰 szybko艣膰 w warunkach treningu przygotowawczego na si艂owni. W warunkach si艂ownianych mo偶emy u偶y膰 na przyk艂ad kla艣ni臋cia w r臋k臋 lub d藕wi臋ku gwizdka trenerskiego. W momencie gdy s艂yszymy komend臋 od trenera to wykonujemy ruch. Jaki? Na przyk艂ad jak najszybszy zarzut sztangi, jak najszybszy wskok na skrzyni臋 lub znienawidzone przez wszystkich padnij powsta艅. 艢wietnie si臋 sprawdza, poniewa偶 pracujemy tu bez obci膮偶enia zewn臋trznego, co jest jakby imitacj膮 walki. Jednak ja osobi艣cie jestem zwolennikiem r贸wnie偶 pracy szybko艣ciowej przy pomocy obci膮偶enia zewn臋trznego. Chodzi mi o wspomnian膮 wcze艣niej sztang臋 lub gum臋 oporow膮. Trenujemy w ten spos贸b reakcj臋 na bodziec zewn臋trzny. W walce jest to na przyk艂ad opuszczona r臋ka przeciwnika lub moment wchodzenia w nogi do obalenia zapa艣niczego. Jako, 偶e w sportach walki g艂ownie bazujemy na wzroku, to powinni艣my r贸wnie偶 wykonywa膰 takie 膰wiczenia w oparciu o bodziec wizualny. Na przyk艂ad rzu膰my do g贸ry pi艂k臋 i gdy spadnie na ziemi臋 to wykonujemy ruch/unik przed lec膮c膮 pi艂k膮 tenisow膮 lub maszyny specjalnie przeznaczone do treningu czasu reakcji, polegaj膮ce na gaszeniu jak najszybciej zapalaj膮cych si臋 lampek.

Jak to wygl膮da w praktyce??馃憤馃憡馃挭馃挭

Doskonale tego typu 膰wiczenia sprawdzaj膮 si臋 na rozgrzewce. Uk艂ad nerwowy jest jeszcze 艣wie偶y.
Wykonujemy rozgrzewk臋 og贸ln膮, tak膮 jak 10min biegu, dynamiczny stretching i po tym robimy dodatkowe 膰wiczenia bez obci膮偶enia, jak wspomniane wcze艣niej padnij powsta艅 lub wskok na skrzyni臋. 2-3 serie po 6-8 powt贸rze艅 wystarcza. Dodatkowym plusem jest to, 偶e pobudzamy uk艂ad nerwowy i docelowy trening jest lepszy. 膯wiczenia z ci臋偶arami wplatamy albo po rozgrzewce lub jako jedno z 膰wicze艅 pocz膮tkowych, robimy w formie szybko艣ciowej. Wa偶ne jest aby uk艂ad nerwowy by艂 艣wie偶y, a dwa, je偶eli jeszcze nie jeste艣my zm臋czeni, to mniejsze ryzyko, 偶e przy szybkim ruchu zgubimy technik臋 i dojdzie do urazu.

Pozdrawiam i mam nadziej臋, 偶e si臋 podoba艂o. 馃槈

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply