fbpx
0

Koszyk

Sport

TRENING BRZUCHA W SPORTACH WALKI CZ.1 👍👊💪💪

By 8 lipca 2017 No Comments

TRENING BRZUCHA W SPORTACH WALKI CZ.1 👍👊💪💪

Pewnie nie jedno z Was słyszało pojęcie treningu mięśni głębokich lub treningu mięśni CORE. Widzimy teraz praktycznie na każdej siłowni ludzi katujących ćwiczenia typu plank i wygląda na to, że nie jest to przejściowa moda. Dzisiaj głównie zajmę się korzyściami, jakie niosą dla nas treningi mięśni głębokich w sportach walki, ale myślę, że każdy po przeczytaniu artykułu wyciągnie coś dla siebie, niezależnie czy trenuje inny sport, czy też ćwiczy rekreacyjnie. A więc jazda z koksem 😉

Czym jest tak osławiony CORE??? Tłumacząc z angielskiego, core oznacza rdzeń lub centrum. W odniesieniu do ludzkiego organizmu, pojęcie core oznacza cały kompleks lędźwiowo – miedniczno – biodrowy. Jest to miejsce szczególnie narażone i wrażliwe na uszkodzenia (na pewno każdy z Was miał ból w krzyżu) Co ma na to wpływ ??? Otóż w górnej części tułowia nasze ciało jest chronione zbroją stworzoną z żeber i kręgosłupa. W odcinku piersiowym, człowiekowi z punktu widzenia biomechaniki jest potrzebna duża ruchomość. Dużo istotniejszą funkcją, z punktu widzenia, jakie nasza ewolucja przyjęła za zadanie, jest ochrona naszych organów wewnętrznych. W tym serca i płuc, które jak powszechnie wiadomo są delikatnymi organami.

Nieco inaczej ma się sprawa poniżej ostatniego żebra. Tutaj aby człowiek mógł biegać i chodzić nie możemy dysponować takim zapleczem kostnym jak ma się sprawa w odcinku piersiowym. Powiem Wam szczerze, że jak głęboko analizuję biomechanikę ludzkiego chodu/ biegu to jest to z pozoru prosta czynność, ale mimo wszystko bardzo skomplikowana. Wymaga to naprawdę perfekcyjnego rozłożenia masy ciała w czasie (gdy prawa noga idzie do przodu to lewa ręka i tułów muszą stworzyć przeciwwagę, aby dobrze rozłożyć środek ciężkości. I na odwrót z lewa noga i prawą ręką). Jako ciekawostkę powiem Wam że najtrudniejsze co jest do zrobienia dla projektantów robotów przemieszczających się na dwóch nogach (przypominających ludzi), to właśnie
odwzorowanie ludzkiego chodu i tak perfekcyjne ułożenie ciała w przestrzeni względem jednej kończyny do drugiej. Ciekawe, swoją drogą, ile robotów za grube miliony skończyło roztrzaskanych na glebie przez naszą skomplikowaną biomechanikę 😛

Z czego składają się mięśnie brzucha ??👍👊💪💪

Pewnie większość z Was kojarzy brzuch jedynie jako osławiony 6pack. Jednak z punktu widzenia sportowca, to oprócz ładnych aspektów wizualnych, nie jest on tak ważny, jak wspomniany wcześniej kompleks.
Mięśnie brzucha składają się z:

-Mięśnia poprzecznego brzucha, który jest jakby pasem oplatającym nas dookoła niczym pas kulturystyczny zakładany do ciężkich bojów np. do przysiadu. Jego główną funkcją jest (wraz z przeponą) oddech i tworzenie ciśnienia wewnątrz brzucha. Tym samym stabilizacja korpusu

-Mięśnie skośne brzucha zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny. Ich główną funkcją jest rotacja i antyrotacja tułowia. Gdy wykonujesz szybki skręt lub kopnięcie, muszą w odpowiednim momencie wyhamować ciało, nie dopuszczając do uszkodzenia kręgosłupa. Jeszcze jedną ich funkcją jest zginanie tułowia do boku wraz z mięśniem najszerszym grzbietu.

-Mięsień prosty brzucha. Czyli osławiony six pack. Jego zadaniem jest zbliżanie mostka do miednicy. W sporcie jest to mięsień, który mimo, że wygląda ładnie przy niskiej tkance tłuszczowej, to jest mniej ważny niż wspomniane wcześniej partie.

Jak wspomniałem wcześniej, również ważne i mocno powiązane ze stabilizacją i mięśniami brzucha, są mięśnie miednicy. Wszystkie mięśnie dna miednicy, jak i mięśnie pośladkowe.

Dobra, ale dlaczego są one takie ważne???👍👊💪💪

Na pewno nie raz słyszeliście od trenera lub od kogoś innego coś w stylu: mocniej z biodra. Wiadomo nie od dzisiaj, że mocne i silne ciosy nie są jedynie sprawą ręki i kończyn górnych. W naprawdę mocny i dynamiczny cios jest zaangażowane nasze całe ciało. Zaczyna się on od skrętu stopy, następnie przez skręt miednicy, która przekazuje wygenerowaną moc do kończyn górnych. (Miednica jest naszym największym i zarazem najsilniejszym stawem, tym samym generującym największą moc). Co się dzieje, gdy mamy zbyt słaby core??? Otóż dochodzi do tak zwanych przecieków energii. Moc nie może być przekazana w prawidłowy sposób, ponieważ mięśnie nie są na tyle silne aby się usztywnić i przekazać niczym sprężyna moc do ręki przy powiedzmy ciosie prostym. Można to odnieść do praktycznie każdego sportu, ponieważ czy to bieganie, czy to gra w tenisa, wszędzie tam angażujemy transfer energii z kończyn dolnych do górnych. Pomostem jest tak zwany CORE, czyli silne mięśnie brzucha.

W części 2 jak trenować brzuch i jakie ćwiczenia wykonywać.

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply