fbpx
0

Koszyk

Dieta

PODSTAWY DIETOTERAPII PUNKT 3: WOLNE RODNIKI馃憡馃憡馃憡

By 5 lipca 2017 No Comments
PODSTAWY DIETOTERAPII

PUNKT 3: WOLNE RODNIKI馃憡馃憡馃憡

Witam, pewnie nie raz s艂yszeli艣cie termin przeciwutleniacze i wolne rodniki. Je偶eli nie interesujecie si臋 dietetyk膮 to id臋 o zak艂ad, 偶e jedyne co kojarzy si臋 Wam z tymi terminami to to, 偶e wolne rodniki s膮 z艂e i trzeba je艣膰 (lub suplementowa膰) przeciwutleniacze aby z nimi walczy膰. Temat jest jednak szerszy i nie wiem jak Wy, ale ja zawsze lubi臋 wiedzie膰 dlaczego zaleca mi si臋 co robi膰 by nie by膰 sterowanym jak robot przez media lub b艂臋dne opinie innych. Napisz臋 w du偶ym uproszczeniu czym s膮 wolne rodniki, jakie powoduj膮 w nas skutki i mo偶liwe, 偶e obal臋 mit jaki pokutuje w Waszych g艂owach, 偶e wolne rodniki s膮 z艂e bez wyj膮tku. Niezaprzeczalny jednak jest fakt, i偶 przeciwutleniacze s膮 nam niezb臋dne je偶eli chcemy cieszy膰 si臋 cer膮 bez zmarszczek do p贸藕nej staro艣ci i og贸lnie dobrym stanem organizmu.

STRES OKSYDACYJNY

Wiele reakcji w naszym organizmie przebiega przy udziale tlenu. Jak wiadomo, tlen jest niezb臋dny nam do 偶ycia, pobieramy go w ka偶dej sekundzie naszego 偶ycia poprzez oddychanie. Reakcje z udzia艂em tlenu w naszym ciele polegaj膮 na wymianie elektron贸w. Elektrony kr膮偶膮 bezustannie wok贸艂 j膮dra atomu w parach. Je偶eli jeden elektron od艂膮czy si臋 od drugiego to logiczne kalkuluj膮c powstaje cz膮steczka tlenu z elektronem, elektron nie ma pary z kt贸rym m贸g艂by tworzy膰 stabiln膮 cz膮stk臋 (ta cz膮stka to tak zwany wolny rodnik, dla bardziej zainteresowanych mo偶e on powsta膰 r贸wnie偶 poprzez oderwanie cz膮steczki azotu). Wolne rodniki maj膮 bardzo silne zdolno艣ci utleniaj膮ce. To dobrze i 藕le zarazem.

POZYTYWNE DZIA艁ANIE WOLNYCH RODNIK脫W

Wolne rodniki nie s膮 z艂em najgorszym jakie B贸g zes艂a艂 na nas za nasze grzechy. S艂uchaj膮c reklam w telewizji jednak mo偶na odnie艣膰 takie wra偶enie. Wolne rodniki na przyk艂ad:

-Walcz膮 w naszym organizmie z patogenami

-Powoduj膮 uszkadzanie kom贸rek aby mog艂y je zast膮pi膰 nowe (przyk艂adowo z艂uszczaj膮ca si臋 sk贸ra po opalaniu)

-Powoduj膮 uszkodzenie mi臋艣ni przez co jeste艣my w stanie odnotowa膰 post臋py na si艂owni (podczas treningu, poprzez wyprucie tlenu z mi臋艣ni wywo艂ujemy stres oksydacyjny, co daje mi臋艣niom sygna艂, 偶e trzeba si臋 nadbudowa膰 i przygotowa膰 na podobn膮 sytuacj臋 w przysz艂o艣ci)

NEGATYWNE DZIA艁ANIE WOLNYCH RODNIK脫W :

Kiedy jednak dochodzi do sytuacji, kiedy wolnych rodnik贸w jest zbyt du偶o w naszym ciele, nasz wewn臋trzny system nie jest w stanie sobie z nimi poradzi膰, mamy powa偶ny problem. Wolny rodnik zabiera elektron z innych atom贸w (nie lubi by膰 sam), te z kolei lawinowo zaczynaj膮 robi膰 to samo nap臋dzaj膮c spiral臋 wolnorodnikow膮.

W naszym 艣wiecie istniej膮 jednak substancje, kt贸re potrafi膮 odda膰 jeden elektron nie staj膮c si臋 przy tym kolejnym wolnym rodnikiem. Te substancje to w艂a艣nie antyoksydanty – przeciwutleniacze. Jest to uproszczenie, bo wolnych rodnik贸w w naszym organizmie jest du偶o rodzaj贸w, tak samo jak du偶o mamy przeciwutleniaczy.

Przyk艂adami przeciwutleniaczy mog膮 by膰:

-WITAMINA A, C, E

-POLIFENOLE

GDY BRAK NAM PRZECIWUTLENIACZY

W momencie gdy poprzez kiepski styl 偶ycia (zatrucia toksynami, nadmierny wysi艂ek fizyczny, spo偶ywanie t艂uszcz贸w trans i t艂uszcz贸w ro艣linnych, kt贸re s膮 pro zapalne) brakuje nam przeciw utleniaczy w stosunku do ilo艣ci wolnych rodnik贸w, w naszym ciele dochodzi do sytuacji gdzie kom贸rki s膮 niszczone bo nie ma mo偶liwo艣ci zastopowania tego procesu (zbyt du偶o utleniania)
Zjawisko wypisane powy偶ej powoduje tak zwany stres oksydacyjny, kt贸ry niesie w naszym organizmie szereg konsekwencji takich jak na przyk艂ad:

-Niszczenie t艂uszczy i bia艂ek

-niszczenie DNA znajduj膮cego si臋 we wn臋trzu kom贸rki

-niszcz膮 cholesterol LDL, kt贸ry dopiero po utlenianiu staje si臋
niebezpieczny

-przedwczesne starzenie si臋 organizmu (zupe艂ne jak rdzewiej膮cy samoch贸d, na kt贸rego non stop pada deszcz bo nie wstawiamy go do gara偶u)

-powstawanie szkodliwych substancji szkodliwych w organizmie co przyczynia si臋 do powstania chor贸b i nowotwor贸w
-powstawanie stan贸w zapalnych

-upo艣ledzenie oddychania kom贸rkowego i mutacje kom贸rkowe (powstawanie kom贸rek nowotworowych)

NATURALNE I NJLEPSZE 呕R脫D艁A PRZECIW UTLENIACZY

鈥 Aronia 鈥 1950 mg/100 g
鈥 Kakao 鈥 1550 mg/100 g
鈥 Owoce dzikiej r贸偶y 鈥 850 mg/100 g
鈥 Bor贸wki ameryka艅skie 鈥 650 mg/100 g
鈥 Czarne porzeczki 鈥 640 mg/100 g
鈥 呕urawiny 鈥 500 mg/100 g

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply