fbpx
0

Koszyk

Dlaczego stopa jest tak wa偶na ?馃懀馃懀馃懀

-Stopa posiada tyle samo albo nawet i wi臋cej receptor贸w czuciowych co nasze d艂onie. Jednak przez to, 偶e na co dzie艅 chodzimy w butach receptory, na naszych stopach s膮 “martwe”. Warto dlatego jak najwi臋cej chodzi膰 na bosaka, aby je pobudza膰. Poczujesz wtedy, 偶e twoje stopy czuj膮 pod艂o偶臋 tak samo dobrze, jak d艂onie. 馃懀

-Kostka wraz ze stop膮 to podpora, jaka d藕wiga nasze ca艂e cia艂o. Tym samym ma du偶o pracy do wykonania. Tylko pomy艣l, 偶e robi膮c przysiady, z przyk艂adowo powiedzmy 100 kg sztang膮, to tak ma艂a powierzchnia jest obci膮偶ona nie tylko sztang膮, ale i r贸wnie偶 ci臋偶arem twojego cia艂a. To samo podczas biegu lub innej aktywno艣ci fizycznej. Podczas 艣redniej pr臋dko艣ci biegu w czasie jednej minuty na jedn膮 ko艅czyn臋 spada i kumuluje si臋 ci臋偶ar od 60 do 80 ton!!!!馃懀

-艁uk stopy jest bardzo wa偶n膮 cz臋艣ci膮 stopy. Ka偶dy konstruktor i architekt wie, 偶e, 艂uki s膮 doskona艂e w budownictwie, poniewa偶 s膮 bardzo wytrzyma艂e. Podczas problem贸w z p艂askostopiem absorpcja si艂y z pod艂o偶a na przyk艂ad podczas biegu przenosi si臋 i szkodzi kolanom, biodrom oraz odcinkowi l臋d藕wiowemu kr臋gos艂upa. 艁uk stopy ma za zadanie zamortyzowa膰 si艂y dzia艂aj膮ce na ni膮. P艂askostopie to bardzo powa偶na dysfunkcja, kt贸rej nie wolno lekcewa偶y膰. 馃懀

-Kostka powinna wykazywa膰 mobilno艣膰, w p艂aszczy藕nie prz贸d ty艂. Na boki kostka powinna by膰 stabilna i nie powinno si臋 wykonywa膰 w tej p艂aszczy藕nie nadmiernych ruch贸w na si艂owni. Najlepszym przyk艂adem, jaki niestety wida膰 na si艂owniach to przysiad na pi艂ce聽bosu聽gdzie mamy uciekaj膮ce kostki na boki co grozi kontuzj膮.馃懀

-Obuwie zak艂adane zbyt wcze艣nie upo艣ledza rozw贸j postawy. Dzieci, kt贸re zbyt wcze艣nie zacz臋艂y chodzi膰 w butach, maj膮 gorsze zdolno艣ci, do wykonywania wzorc贸w ruchowych przysiadu oraz podnoszenia czego艣 z ziemi (martwy ci膮g) w okresie p贸藕niejszym.馃懀

-Noszenie but贸w wizytowych oraz szpilek to g艂贸wne przyczyny haluks贸w. Jedn膮 z najcz臋stszych grup os贸b, jak膮 dotykaj膮 takie schorzenia to kelnerzy, kt贸rzy chodz膮 w butach wizytowych na co dzie艅.馃懀

-Noszenie zbyt cz臋sto szpilek przez kobiety os艂abia stop臋 oraz staw skokowy. Pi臋ta podniesiona do g贸ry powoduje, 偶e ca艂y ci臋偶ar naciska na kostk臋, a nie na ca艂膮 stop臋 jak ma to miejsce na boso lub w butach z p艂ask膮 podeszw膮. W d艂u偶szej perspektywie skraca r贸wnie偶 staw skokowy.馃懀

-Prawid艂owy wzorzec chodu powinien zaczyna膰 si臋 od pi臋ty i ko艅czy膰 na palcach. Podczas biegu natomiast ruch powinien zaczyna膰 si臋 od 艣r贸dstopia. Warto dla testu wykona膰 bieg na bosaka na bie偶ni. Je偶eli posiadamy z艂y wzorzec ruchowy i biegamy z pi臋ty, to b臋dziemy zbyt mocno uderza膰 o bie偶ni臋, tupi膮c pi臋t膮 o pod艂o偶臋.馃懀

-Stopy podczas 膰wicze艅 si艂owych powinny by膰 ustawione na zewn膮trz natomiast w przypadku, gdy 膰wiczymy dla poprawy wzorca ruchowego naszego sportu (przyk艂adowo bieganie, w kt贸rym to ustawiamy stopy prosto) lub w przypadku, gdy staramy si臋 poprawi膰 mobilno艣膰 bioder, to stopy powinny by膰 ustawione prosto.馃懀

-Stopa podczas chodu lub biegu powinna naturalnie ustawia膰 si臋 prosto. Je艣li stopy ustawiaj膮 si臋 na zewn膮trz (ch贸d聽kaczki) lub do 艣rodka to 艣wiadczy to o z艂ej postawie cia艂a i problemach z postaw膮.馃懀

 

殴r贸d艂a:

-Urodzony, aby chodzi膰: Cia艂o w ruchu a efektywno艣膰 mi臋艣niowo-powi臋ziowa James Earls

-Urazy i uszkodzenia w sporcie聽OutletArtur Dziak Tayara Samer

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply