fbpx
0

Koszyk

SportTrening

REDUKCJA TKANKI TŁUSZCZOWEJ I BUDOWANIE MASY MIĘŚNIOWEJ JEDNOCZEŚNIE- CZY JEST TO MOŻLIWE ?

By 19 maja 2019 No Comments

REDUKCJA TKANKI TŁUSZCZOWEJ I BUDOWANIE MASY MIĘŚNIOWEJ JEDNOCZEŚNIE- CZY JEST TO MOŻLIWE ?

Częstym pytaniem i nurtującym zagadnieniem osób ćwiczących na siłowni jest rekompozycja ciała. Polega ona na zmniejszeniu ilości tkanki tłuszczowej oraz zbudowaniu masy mięśniowej. Dokonujemy tego oczywiście w celu poprawy swojego wyglądu, na czym zależy każdej osobie ćwiczącej na siłowni, ale również notujemy dzięki temu dodatkowe benefity w postaci poprawy zdrowia, kondycji, samopoczucia. Z punktu widzenia ćwiczącego jednoczesna redukcja tkanki tłuszczowej i budowanie mięśni jest sytuacją idealną, ponieważ działamy na dwa czynnik, które sprawią, że finalnie osiągniemy wymarzoną sylwetkę. Jednak czy jest to faktycznie możliwe w tym samym czasie ? Rekompozcja jest jak najbardziej możliwa, ale nie jest w stanie ją osiągnąć każdy. Kiedy więc jesteśmy w stanie uzyskać ten efekt ?

OSOBA POCZĄTKUJĄCA

U osoby początkującej, która dopiero zaczyna, (lub osobą, która ćwiczyła dawno temu) bodźce treningowe są na tyle nowe i mocne, że faktycznie dochodzi do sytuacji palenia tłuszczu i budowania mięśni. Po jakimś czasie, gdy zwiększamy swoje możliwości treningowe, a nasz organizm dochodzi do jakiegoś poziomu estetyki sylwetki i odporności na bodźce treningowe nie mamy już tak dużych zdolności do rekompozycji. U osoby zaawansowanej zainteresowanej poprawą swojej sylwetki niezbędne są tak zwane i popularne okresy masy i redukcji. Okresowo zwiększamy wtedy podaż kaloryczną w celu zbudowania masy mięśniowej, a następnie przechodzimy na okres niższej kaloryczności diety w celu redukcji tkanki tłuszczowej. Zmianie ulega również trening i wplatamy w okresie redukcji więcej treningu cario lub interwałów.

Osoby początkujące osiągają efekt rekompozycji dodatkowo ze względu na.

-Zmianę nawyków żywieniowych i unormowaniu glikemii. Oczywiście potrzeba jest w tym celu rozpisana dieta przez trenera lub dietetyka. Warto zaznaczyć, że zmiana nawyków działa szczególnie dobrze i bardziej spektakularnie u osób o budowie endomorficznej.

-Po rozpoczęciu treningów poprawia się gospodarka hormonalna. Hormony są bardzo mocno powiązane z budową masy mięśniowej. Przykładowo po zmniejszeniu ilości tkanki tłuszczowej zwiększa się ilość testosteronu u mężczyzn, co przyłoży się do wzrostu masy mięśniowej.

-Mięśnie są słabe i rozleniwione więc dostając bodziec w postaci treningu oporowego i dobraniu odpowiednio dużego ciężaru mięśnie ulegną wzrostowi w celu przystosowania się do nowych warunków stresu mechanicznego, jakim jest dźwiganie sztang, kettli itp.

-Ciało nie ma zgromadzonych tak dużych zapasów energetycznych w postaci glikogenu mięśniowego oraz ATP jak mają osoby zaawansowane, (gdyż nie było do tej pory takiej potrzeby, ponieważ aktywność ruchowa była znikoma) co prowadzi do większego używania na początku drogi ze sportem w celach energetycznych zapasów tkanki tłuszczowej.

Efekt rekompozycji oczywiście ustaje i dzieje się to mniej więcej w okolicach 3-4 miesiąca w zależności od indywidualnych predyspozycji organizmu, wieku, ilości jednostek treningowych w tygodniu.

OSOBY NA DOPINGU

Rekompozycja jest również możliwa u osób zaawansowanych sięgających po doping. Testosteron podawany z zewnątrz zwiększa spalanie tkanki tłuszczowej, jednocześnie zwiększając metabolizm białkowy odpowiedzialny za budowanie masy mięśniowej.

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply