fbpx
0

Koszyk

SportTrening

KOORDYNACJA W SPORTACH WALKI馃憻馃憤馃憡馃挭

By 27 stycznia 2018 9 wrze艣nia, 2019 No Comments

KOORDYNACJA W SPORTACH WALKI馃憻馃憤馃憡馃挭

Czym jest koordynacja i jakie ma ona znaczenie w sporcie ??? Wydaje si臋, 偶e wi臋kszo艣膰 os贸b wie, czym jest koordynacja. Przeci臋tny bywalec si艂owni powie, 偶e jest to zdolno艣膰 jednoczesnego ruszana nogami i r臋koma w okre艣lonej sekwencji (pajacyki), lub umiej臋tno艣膰 skoordynowania cz臋艣ci cia艂a w trudnym ruchu wielostawowym, jakim mo偶e by膰 przysiad, lub martwy ci膮g (umiej臋tno艣膰 napinania w odpowiedniej sekwencji grup mi臋艣niowych oraz prowadzenie dobrego toru ruchu). I oczywi艣cie w spocie r贸wnie偶 i te zdolno艣ci b臋d膮 istotne, poniewa偶 koordynacja to najbardziej podstawowa zdolno艣膰 motoryczna cz艂owieka (Dziecko ucz膮ce si臋 raczkowa膰, a p贸藕niej chodzi膰 r贸wnie偶 rozwija koordynacj臋), ale na potrzeby sportowc贸w i ruch贸w, jakie oni wykonuj膮, musimy to poj臋cie poszerzy膰. Oczywi艣cie jako, 偶e Ja najbardziej interesuj臋 si臋 sportami walki i sportami indywidualnymi to b臋d臋 omawia艂 te zdolno艣ci pod k膮tem fightera. Jednak my艣l臋, 偶e je偶eli u偶yjecie potocznego ch艂opskiego rozumu, to prze艂o偶ycie wiedz臋, jaka b臋d臋 stara艂 si臋 przekaza膰 na swoje potrzeby i sport. Do dzie艂a.

CZYM JEST KOORDYNACJA?馃憻馃憤馃憡馃挭

Aby Was nie zanudzi膰 regu艂kami i such膮 wiedz膮 postaram si臋 to wyt艂umaczy膰 jak najpro艣ciej. Koordynacja jest to zdolno艣膰 do wykonania z艂o偶onego aktu ruchowego i przej艣cie p艂ynnie do drugiego. 膯wiczeniem bardzo z艂o偶onym, znienawidzonym i 艂膮cz膮cym w sobie kilka 膰wicze艅 jest burpees. W艂a艣nie dlatego, 偶e wykujemy tam pompk臋 (odpychanie), podnoszenie z ziemi (praca mi臋艣ni g艂臋bokich), oraz przysiad z wyskokiem (praca dynamiczna w po艂膮czeniu z 膰wiczeniem wielostawowym, jakim jest przysiad) sprawia, 偶e jest to bardzo trudne i wymagaj膮ce energetycznie 膰wiczenie. Jest to r贸wnie偶 bardzo trudne 膰wiczenie koordynacyjne i ci臋偶ko znale藕膰 osob臋, kt贸ra robi jego wszystkie elementy poprawnie (trzyma spi臋ty brzuch, 艂okcie blisko cia艂a, kolana przy l膮dowaniu na zewn膮trz itp.)

O ile ka偶e wykona膰 komukolwiek 20 burpees贸w, to b臋dzie to nic wzgl臋dem zawodnika sport贸w walki, nie m贸wi膮c ju偶 o zawodniku MMA. Dlaczego?? Dlatego 偶e w przeciwie艅stwie do zaplanowanego i sekwencyjnego ruchu, tutaj mamy jeszcze przymus przestawiania si臋 z jednej pozycji na drug膮 w dodatku bardzo nieoczekiwanie z niskim progiem b艂臋du. Przyk艂adem mo偶e by膰 walka MMA, gdzie po kr贸tkiej wymianie w st贸jce przeciwnik wykonuje zej艣cie w nogi. To jak szybko i umiej臋tnie wykonasz obron臋 przed obaleniem to sprawa koordynacji. Inaczej m贸wi膮c na ile umiej臋tnie, umiesz przej艣膰 z pozycji st贸jki do parteru, lub zej艣膰 z ciosu przeciwnikowi. Za wszystko to jest odpowiedzialna mi臋dzy innymi koordynacja. B臋dzie ona tak naprawd臋 podstaw膮 do doskonalenia zdolno艣ci nauczania oraz szlifowania umiej臋tno艣ci technicznych zawodnika.

Im wy偶szy poziom koordynacji, tym lepsze zdolno艣ci sportowe i umiej臋tno艣膰 uczenia si臋 nowych technik walki, oraz adaptacji to nieoczekiwanych sytuacji, jakie zastan膮 ci臋 w ringu. Do艣膰 powiedzie膰, 偶e wszystko to, co robisz w walce, musia艂e艣 kiedy艣 zrobi膰 i nauczy膰 si臋 tego na treningu.

ELEMENTY SK艁ADOWE KOORDYNACJI馃憻馃憤馃憡馃挭

Ok. wi臋c je偶eli wszystko jasne to o sk艂ada si臋 na koordynacje ?? Ot贸偶 jest jej par臋 element贸w i nie jest to takie proste, jak by si臋 mog艂o wydawa膰 ;)

ORIENTACJA PRZESTRZENNA:

Jest to zdolno艣膰 czucia swojego cia艂a podczas wykonania ruchu. Mo偶na to wyt艂umaczy膰 na przyk艂adzie skoku. Wiesz, kiedy ugi膮膰 kolana, aby zamortyzowa膰 wyskok i nie uszkodzi膰 sobie kolan. W sportach walki istotne b臋dzie czucie cia艂a w przestrzeni wzgl臋dem ringu/klatki oraz przeciwnika. Musisz by膰 艣wiadomy, czy masz dobry dystans do uderzenia haka lub kopni臋cia na szcz臋k臋. Dzia艂a to r贸wnie偶 w drug膮 stron臋, musisz by膰 艣wiadom, jakie zagro偶enie stwarza wzgl臋dem ciebie przeciwnik i jakiego ciosu mo偶esz si臋 spodziewa膰.

CZAS REAKCJI:

O czasie reakcji ju偶 pisa艂em, ale w du偶ym skr贸cie jest to czas, jaki up艂ynie od bod藕ca wizualnego (taki bodziec najcz臋艣ciej odbieramy w sportach walki, mo偶e nim by膰 wyprowadzenie ciosu przez przeciwnika) do czasu, w jakim wykonasz ruch lub sekwencje ruch贸w w odpowiedzi na ten w艂a艣nie bodziec. (blok ciosu przeciwnik lub contra)

POCZUCIE R脫WNOWAGI:

Ci臋偶ko by膰 skoordynowanym, gdy tracisz r贸wnowag臋. R贸wnowaga to nic innego jak si艂a mi臋艣niowa i ich zdolno艣膰 do utrzymywania 艣rodka ci臋偶ko艣ci. W ciele cz艂owieka 艣rodek ci臋偶ko艣ci b臋dzie spoczywa艂 na miednicy oraz na 艣r贸dstopiu. Staniesz si臋 silniejszy, wiec analogicznie staniesz si臋 bardziej stabilny.

POCZUCIE RYTMU:

I tu sprawa troch臋 robi si臋 bardziej ciekawa. Pewnie wi臋kszo艣膰 z Was zauwa偶y艂, 偶e po kilku minutach ogl膮dania walki, mo偶na wyczu膰 rytm i ruchy dw贸ch walcz膮cych ze sob膮 fighter贸w. Teraz dla kontrastu zwr贸膰cie uwag臋 na Andersona Silve i jego dziwaczne zachowanie w klatce. Jest to wypisz wymaluj brak rytmu, a jednocze艣nie genialne i wysoko rozwini臋te zdolno艣ci koordynacyjne. Ma艂o kto umie wykona膰 tak z艂a偶one akcje z takim skutkiem bez rytmu, jaki naturalnie ma wyuczony. Mimo 偶e Anderson wydaje si臋 zawodnikiem pogubionym w tym co robi, to w rzeczywisto艣ci jest on bardzo skoordynowanym wojownikiem umiej膮cym zachowa膰 si臋 w ka偶dej sytuacji. Z tym niestety albo trzeba si臋 ju偶 urodzi膰,(koordynacja to zdolno艣膰 r贸wnie偶 wrodzona genetycznie i geny maj膮 na ni膮 wp艂yw) albo po艣wieci膰 mn贸stwo czasu, na treningach, kt贸rego zazwyczaj nie ma za du偶o. S膮 wa偶niejsze rzeczy do szlifowania, ni偶 przys艂owiowe pajacowanie w klatce ;) Z艂amanie rytmu mo偶e by膰 艣wietn膮 form膮 zaskoczenia przeciwnika.

ZDOLNO艢膯 KINESTETYCZNEGO R脫呕NICOWANIA:

Jest to kolejny aspekt istotny z punktu widzenia fightera. B臋dzie to zdolno艣膰 umiej臋tnego oszacowania si艂y, czasu oraz przestrzeni w celu wykonania najkorzystniejszego rozwi膮zania w danej sytuacji. Przek艂adaj膮c to na ch艂opski rozum, b臋dzie to zdolno艣膰 u偶ycia odpowiedniej ilo艣ci si艂y i szybko艣ci do wymaganej sytuacji. Powiedzmy, 偶e przeciwnik trzyma szczelnie gard臋 i nie ma sensu uderza膰 mocno prawego prostego. Uderzasz dwa lewe na rozbicie gardy, prawy prosty r贸wnie偶 wyprowadzasz stosunkowo lekko w celu zmylenia przeciwnika, gdy偶 nie ma sensu traci膰 si艂, a czwarty cios (powiedzmy sierp) uderzasz z ca艂ym impetem, poniewa偶 tam dostrzegasz luk臋 w obronie przeciwnika.

Dzisiaj na tyle. Zapraszam do wsp贸艂pracy oraz na moje szkolenia z zakresu przygotowania motorycznego w sportach walki.

Pozdrawiam.

殴r贸d艂a:

Ksi膮偶ka: Motoryczno艣膰 cz艂owieka

Madfight24.com

Ksi膮偶ka: training for warriors

 

 

 

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply