fbpx
0

Koszyk

CZY BIEGANIE JEST ZDROWE??馃憻馃憻馃憤馃憡馃挭
Utar艂o si臋 przekonanie, 偶e bieganie jest remedium na oty艂o艣膰 i na powr贸t formy po d艂ugoletnim przyro艣ni臋ciu ty艂kiem do kanapy. Czy na pewno ?
Ja powiem wprost, 偶e biegaczem jestem 偶adnym. Biegam bardzo ma艂o, nie u偶ywam endomondo, nie posiadam super duper but贸w biegowych i nie wisi nad moim 艂贸偶kiem plakat Usaina Bolta. Dodatkowo moje kolana, ze wzgl臋du na mas臋 cia艂a, po 10 km m贸wi膮: idioto co Ty nam robisz??? Psycholu i morderco, wracaj i r贸b klat臋!!!! M贸j trening na podbicie wydolno艣ci to boks lub trening obwodowy. Jak ju偶 biegam, to raczej sprinty lub 10 min na rozgrzewk臋 przed treningiem si艂owym. To dlaczego Jobda pisze o bieganiu?? Dlatego, 偶e id膮c tropem internetowych hejter贸w, nie znam si臋, ale wypowiem si臋. 馃槢 Dobra 偶art. Opisz臋 wszystko z punktu widzenia trenera oraz ludzkiej biomechaniki. Nie jestem zawodnikiem i raczej nigdy nim nie b臋d臋. 馃槈 Porusz臋 jedne z najcz臋stszych b艂臋d贸w, jakie sprawiaj膮, 偶e bieganie jest niezdrowe i mo偶e sprawi膰 Ci przykro艣膰 zamiast rado艣膰.
BIEGAM, BO OPONA WOK脫艁 BRZUCHA MA ZA DU呕E CI艢NIENIE馃憻馃憻
Jednym z podstawowych b艂臋d贸w wykonywanych przez osoby chc膮ce zacz膮膰 co艣 w ko艅cu robi膰 ze swoj膮 opon膮, kt贸ra przez przypadek dosta艂a za du偶ego ci艣nienia (zapewne napompowana zosta艂a przez nalewak z piwem), jest rozpocz臋cie trening贸w biegowych z dnia na dzie艅. Na wst臋pie m贸wi臋, 偶e jest to g艂upota!!!
Je偶eli wa偶ysz za du偶o, to Twoje cia艂o d藕wiga dodatkowy ci臋偶ar w postaci nadwagi i zgromadzonego t艂uszczu. To dzia艂a niekorzystnie na Twoje stawy, przeci膮偶aj膮c je. Ty wpadasz na pomys艂, 偶eby zacz膮膰 biega膰 i dodatkowo dowali膰 im tupaniem o ziemi臋 ca艂膮 t膮 mas膮 ???? Prawdopodobnie sko艅czy si臋 to po tygodniu/ dw贸ch b贸lem kostki, kolana lub l臋d藕wi, a Ty wr贸cisz do picia piwa. Kompletnie nieprzystosowane do biegania mi臋艣nie i stawy po prostu nie da艂y rady.
Rada馃憤馃憡馃挭馃挭
Zacznij od rowerka lub marszu na bie偶ni. Wzmacniaj swoje mi臋艣nie i stawy rozs膮dnie rozplanowanym treningiem si艂owym, zadbaj o prawid艂owy balans mi臋艣niowy cia艂a (si艂臋 mi臋艣niow膮 poszczeg贸lnych grup mi臋艣niowych), a potem popraw technik臋 biegu. W mi臋dzyczasie prawdopodobnie stracisz troch臋 kilo i tym samym b臋dziesz m贸g艂 zacz膮膰 biega膰 bezpieczniej i zdrowo.
BIEGAM 10 KM, BO MNIEJ WSTYD WRZUCI膯 NA FB 馃憻馃憻
W czasach biegania z GPS-em i monitorowania swoich post臋p贸w, przez przer贸偶ne aplikacje ka偶dy marzy, 偶eby na treningu biegowym przebiec min 10 km i udost臋pni膰 swoje poczynani na mediach spo艂eczno艣ciowych. Czy wiesz, 偶e bieganie powy偶ej 30-35 km tygodniowo zwi臋ksza ryzyko kontuzji o oko艂o 34-65% ?? 艢redni krok cz艂owieka to oko艂o 75 cm, co przy przebiegni臋ciu jednego kilometra daje 艣redni膮 ponad 1300 krok贸w. Pomn贸偶 to razy 10 km i masz 13000 krok贸w. Wszystkie te t膮pni臋cia i mikro urazy maj膮 swoje odbicie w Twoim kolanie i innych stawach!!! Nawet zak艂adaj膮c, 偶e masz dobr膮 technik臋 biegu i buty zrobione ze skafandra kosmonauty, to i tak jest to ca艂y czas stres dla Twoich tkanek!!! Czy wiesz, 偶e u osoby wa偶膮cej 75 kg jedna minuta biegu kumuluje na jedno kolano nawet 80 ton obci膮偶enia? No to jak? Dalej uwa偶asz, 偶e d藕wiganie ci臋偶ar贸w jest bardziej niebezpieczne od biegania ? 馃槈
Rada馃憤馃憡馃挭馃挭
Zamiast fiksowania si臋 na kilometry, zacznij trenowa膰 si艂owo (TAK!!! Trening si艂owy r贸wnie偶 poprawia kondycj臋 i pomaga schudn膮膰). Wplataj do swojego planu treningi beztlenowe typu trening tabata, trening obwodowy, trening crossfit oraz聽sprinty, zamiast聽fiksowa膰聽si臋聽na pokonaniu jak najwi臋kszej ilo艣ci kilometr贸w w tygodniu.
BIEGAM, WI臉C NIE TRENUJ臉 SI艁OWO, BO ZAMIENI臉 SI臉 W 艢LIMAKA馃憻馃憻
Cz臋stym b艂臋dem biegaczy jest brak treningu si艂owego (inaczej m贸wi膮c nietrenowanie pod k膮tem motorycznym), bo b臋d臋 powolny鈥︹. No i troch臋 racji w tym jest, poniewa偶 ka偶dy gram mi臋艣nia wymaga dodatkowego zasilania w postaci tlenu. Dodatkowo ka偶dy kilogram masy cia艂a b臋dzie powodowa艂, 偶e trudniej Ci b臋dzie si臋 wybija膰 w g贸r臋 podczas biegu (bieganie to inaczej m贸wi膮c przeskok z jednej nogi na drug膮, wi臋c po prostu skaczesz, w czym wi臋ksza mas nie pomaga), ale kto powiedzia艂, 偶e trenuj膮c si艂owo, musisz mie膰 zaraz wi臋cej kilogram贸w i zamienisz si臋 w 艣limaka?? Je偶eli trening b臋dzie przeprowadzony m膮drze i nie b臋dziesz si臋 objada艂, a dodatkowo Twoim podstawowym treningiem zostanie trening biegowy, to tylko mo偶esz odnotowa膰 z tego korzy艣ci!!!! Czy wiesz, 偶e ko艅czyny g贸rne generuj膮 podczas biegu oko艂o 20% si艂y i mocy biegowej?? Nie musisz mie膰 doktoratu z fizyki kwantowej, 偶eby zrozumie膰, 偶e trenuj膮c ko艅czyny g贸rne (kt贸rych u偶ywasz, wydawa艂oby si臋 bardzo ma艂o podczas biegu) b臋dziesz biega艂 szybciej. To samo, je偶eli nie chcesz biega膰 z kolanami uciekaj膮cymi do 艣rodka, ty艂kiem wywalonym jak u kaczki oraz chcesz mie膰 silny i stabilny staw skokowy, to powiniene艣 zacz膮膰 wzmacnia膰 si艂owo mi臋艣nie, kt贸re s膮 os艂abione i powoduj膮 u Ciebie gorsz膮 technik臋 biegu!!!! Tak, trening si艂owy to jedna z najlepszych form prewencji przed kontuzjami. Je偶eli trening si艂owy kojarzy Ci si臋 ze splitem kulturystycznym typu klata/biceps, to nie jest to przygotowanie motoryczne!!!!! Do naprawy tira nie u偶ywasz lewarka od malucha, co nie??? Tak samo jest z treningiem dla biegacza.
Rada馃憤馃憡馃挭馃挭
Trenuj si艂owo dwa razy w tygodniu podczas sezonu, a w okresie poza startowym nawet 3 razy. Jest to optymalna ilo艣膰 trening贸w, jakie pozwol膮 Ci zapobiega膰 kontuzjom i podkr臋ci膰 si艂臋 Twoich mi臋艣ni, aby艣 biega艂 szybciej.
BUTY WIEDZ膭 LEPIEJ馃憻馃憻
Kolejna wa偶na sprawa, jak膮 obserwuj臋 w艣r贸d biegaczy, to koncentrowanie si臋 na butach do biegania jakby to by艂 co najmniej pier艣cionek zar臋czynowy dla bardzo wybrednej narzeczonej. Przymiarki but贸w w sklepie, przeszukiwanie for贸w internetowych, badanie stopy czy jest promuj膮ca, czy supinuj膮ca. Jednak nawet buty zdj臋te prosto z mistrza 艣wiata na sto metr贸w, kt贸re jeszcze capi膮 jego potem nie dadz膮 gwarancji, 偶e nie z艂apiesz kontuzji. Problem w tym, 偶e but jedynie maskuje to, 偶e Twoja postawa podczas biegu wygl膮da jak postawa biegn膮cego velociraptora i nie daj膮 gwarancji, 偶e nie z艂apiesz kontuzji. Mog膮 jedynie odwlec ja w czasie i du偶o skuteczniejszym sposobem na zdrowe bieganie jest poprawa techniki biegu.
Rada馃憤馃憡馃挭馃挭
Zamiast kupowa膰 buty za kilka st贸w, lepiej przeznacz t臋 kwot臋 na trenera, kt贸ry poprawi twoj膮 technik臋 biegu i przygotuje Twoje cia艂o si艂owo i motorycznie do biegania.
Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply