fbpx
0

Koszyk

Sport

CZY BIEGANIE JEST ZDROWE??馃憻馃憻馃憤馃憡馃挭馃挭

By 30 pa藕dziernika 2017 No Comments

CZY BIEGANIE JEST ZDROWE??馃憻馃憻馃憤馃憡馃挭馃挭

Utar艂o si臋, 偶e bieganie jest remedium na oty艂o艣膰 i na powr贸t formy po d艂ugoletnim przyro艣ni臋ciu ty艂kiem do kanapy. Ja powiem wprost, 偶e biegaczem jestem 偶adnym. Biegam bardzo ma艂o i nie u偶ywam endomondo, nie posiadam super duper but贸w biegowych i nie wisi nad moim 艂贸偶kiem plakat Usaina Bolta. Dodatkowo moje kolana, ze wzgl臋du na mas臋 cia艂a, po 10km m贸wi膮: idioto co Ty nam robisz??? Psycholu i morderco, wracaj i r贸b klat臋!!!!聽 M贸j trening na podbicie wydolno艣ci to boks lub trening obwodowy. Jak ju偶 biegam, to raczej sprinty lub 10min na rozgrzewk臋 przed treningiem si艂owym. To dlaczego Jobda pisze o bieganiu?? Dlatego, 偶e id膮c tropem internetowych hejter贸w, nie znam si臋 ale wypowiem si臋 馃槢 Dobra 偶art. Opisz臋 wszystko z punktu widzenia trenera oraz ludzkiej biomechaniki. Nie jestem zawodnikiem i raczej nigdy nim nie b臋d臋 馃槈 Porusz臋 jedne z najcz臋stszych b艂臋d贸w, jakie sprawiaj膮, 偶e bieganie jest niezdrowe i mo偶e sprawi膰 Ci przykro艣膰 zamiast rado艣膰.

BIEGAM BO OPONA WOK脫艁 BRZUCHA MA ZA DU呕E CI艢NIENIE馃憻馃憻

Jednym z podstawowych b艂臋d贸w wykonywanych przez osoby chc膮ce zacz膮膰 co艣 w ko艅cu robi膰 ze swoj膮 opon膮, kt贸ra przez przypadek dosta艂a za du偶ego ci艣nienia, zapewne napompowanego przez nalewak z piwem, jest 鈥瀖y艣l臋 偶eby zacz膮膰 biega膰鈥..od razu鈥. Na wst臋pie m贸wi臋, 偶e jest to g艂upota!!!

Je偶eli wa偶ysz za du偶o, to Twoje stawy d藕wigaj膮 dodatkowy ci臋偶ar w postaci nadwagi. To dzia艂a niekorzystnie na Twoje stawy przeci膮偶aj膮c je. Ty wpadasz na pomys艂 偶eby zacz膮膰 biega膰 i dodatkowo dowali膰 im tupaniem o ziemi臋 ca艂膮 t膮 mas膮 ???? Prawdopodobnie sko艅czy si臋 to po tygodniu/ dw贸ch b贸lem kostki, kolana lub l臋d藕wi, a Ty wr贸cisz do picia piwa. Kompletnie nie przystosowane do biegania mi臋艣nie i stawy po prostu nie da艂y rady.

Rada馃憤馃憡馃挭馃挭

Zacznij od rowerka lub marszu na bie偶ni. Wzmacniaj swoje mi臋艣nie i stawy rozs膮dnie rozplanowanym treningiem si艂owym, zadbaj o prawid艂owy balans mi臋艣niowy pomi臋dzy przodem, a ty艂em cia艂a, a potem popraw technik臋 biegu. W mi臋dzyczasie prawdopodobnie stracisz troch臋 kilo i tym samym b臋dziesz m贸g艂 zacz膮膰 biega膰 bezpieczniej i zdrowo.

 

BIEGAM 10KM, BO MNIEJ WSTYD WRZUCI膯 NA FB 馃憻馃憻

W czasach biegania z GPSem i monitorowania swoich post臋p贸w na fb i w mediach spo艂eczno艣ciowych, ka偶dy marzy 偶eby na treningu biegowym przebiec min 10km. Czy wiesz, 偶e bieganie powy偶ej 30-35 km tygodniowo zwi臋ksza ryzyko kontuzji o oko艂o 34-65% ?? 艢redni krok cz艂owieka to oko艂o 75cm, co przy przebiegni臋ciu jednego kilometra daje 艣redni膮 ponad 1300 krok贸w. Pomn贸偶 to razy 10km i masz 13000 krok贸w. Wszystkie te t膮pni臋cia i mikro urazy maj膮 swoje odbicie w Twoim kolanie i innych stawach!!! Nawet zak艂adaj膮c, 偶e masz dobr膮 technik臋 biegu i buty zrobione ze skafandra kosmonauty, to i tak jest to ca艂y czas stres dla Twoich tkanek!!!

 

Rada馃憤馃憡馃挭馃挭

Zamiast fiksowania si臋 na kilometry, zacznij trenowa膰 si艂owo (TAK!!! Trening si艂owy r贸wnie偶 poprawia kondycj臋 i nie m贸wi臋 tu o crossficie czy treningu obwodowym).聽 Wplataj do swojego planu treningi beztlenowe z ci臋偶arem oraz sprinty.

 

BIEGAM, WI臉C NIE TRENUJ臉 SI艁OWO BO ZAMIENI臉 SI臉 W 艢LIMAKA馃憻馃憻

Cz臋stym b艂臋dem biegaczy jest brak treningu si艂owego (inaczej m贸wi膮c nie trenowanie pod k膮tem motorycznym) bo b臋d臋 powolny鈥︹. No i troch臋 racji w tym jest, poniewa偶 ka偶dy gram mi臋艣nia wymaga dodatkowego zasilania w postaci tlenu. Dodatkowo ka偶dy kilogram masy cia艂a b臋dzie powodowa艂, 偶e trudniej Ci b臋dzie si臋 wybija膰 w g贸r臋 podczas biegu (bieganie to inaczej m贸wi膮c przeskok z jednej nogi na drug膮 wi臋c po prostu skaczesz J ) ale kto powiedzia艂, 偶e trenuj膮c si艂owo musisz mie膰 zaraz wi臋cej kilogram贸w i zamienisz si臋 w 艣limaka?? Je偶eli trening b臋dzie przeprowadzony m膮drze i nie b臋dziesz si臋 objada艂, a dodatkowo Twoim podstawowym treningiem zostanie trening biegowy, to tylko mo偶esz odnotowa膰 z tego korzy艣ci!!!!聽 Czy wiesz, 偶e ko艅czyny g贸rne generuj膮 podczas biegu oko艂o 20% si艂y i mocy biegowej?? Nie musisz mie膰 doktoratu z fizyki kwantowej 偶eby zrozumie膰, 偶e trenuj膮c ko艅czyny g贸rne (kt贸rych u偶ywasz wydawa艂oby si臋 bardzo ma艂o podczas biegu) b臋dziesz biega艂 szybciej. To samo, je偶eli nie chcesz biega膰 z kolanami uciekaj膮cymi do 艣rodka, ty艂kiem wywalonym jak u kaczki oraz chcesz mie膰 silny i stabilny staw skokowy to powiniene艣 zacz膮膰 wzmacnia膰 si艂owo mi臋艣nie, kt贸re s膮 os艂abione i powoduj膮 u Ciebie gorsz膮 technik臋 biegu!!!!聽 Tak, trening si艂owy to jedna z najlepszych form prewencji przed kontuzjami. Je偶eli trening si艂owy kojarzy Ci si臋 ze splitem kulturystycznym typu klata/biceps, to nie jest to przygotowanie motoryczne!!!!! Do naprawy tira nie u偶ywasz lewarka od malucha, co nie??? Tak samo jest z treningiem dla biegacza.

Rada馃憤馃憡馃挭馃挭

Trenuj si艂owo dwa razy w tygodniu podczas sezonu, a w okresie poza startowym nawet 3 razy. Jest to optymalna ilo艣膰 trening贸w, jakie pozwol膮 Ci zapobiega膰 kontuzjom i podkr臋ci膰 si艂臋 Twoich mi臋艣ni aby艣 biega艂 szybciej.

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply