fbpx
0

Koszyk

SportTrening

DLACZEGO NIE POWINIENEŚ ĆWICZYĆ NA MASZYNACH?❗❗❗👊

By 29 grudnia 2017 No Comments

DLACZEGO NIE POWINIENEŚ ĆWICZYĆ NA MASZYNACH?❗❗❗👊

Dlaczego nie powinieneś ćwiczyć na maszynach ?? Temat może się wydawać dość dziwny ze względu na to, że większość początkujących osób szuka siłowni, gdzie będą hiper duper maszyny połączone z wi-fi i możliwością kontaktu z NASA, gdyby zrobili na nich kosmiczny trening 😛 Dzisiaj parę faktów i mam nadzieję na zapalenie się lampki w waszych głowach, czemu maszyny wcale nie są dobrą opcją dla ludzi zaczynających swoją przygodę z siłownią. Jako, że idą postanowienia noworoczne i większość osób rzuci się na zakup karnetu na 4 lata z góry myślę, że temat na czasie. Do dzieła 😉

GRANATEM ODERWANO MNIE OD BIURKA❗❗❗👊

To co widzimy często, to ludzie robiący 1000 powtórzeń przysiadów na maszynie ale jakby kazać im zrobić jeden na wolnym ciężarze, to prawdopodobnie wywalą się na tyłek. Powiedzmy sobie wprost, jeżeli widzisz kulturystę, który ćwiczy na maszynach to co Ciebie od niego odróżnia??? A no to, że Ty nie jesteś kulturystą!!!!! Tak naprawdę maszyny sprawdzają się bardziej u osób, które już mają jako taką masę mięśniową i chcą popracować nad szczegółami. Jeżeli Ty nie wiesz gdzie jest mięsień piersiowy, a próbując napiąć pośladek nie drga on nawet ociupinę, to chcesz mi powiedzieć, że robisz trening jak Arnold ?? W sumie ma to sens, jeżeli zrobisz dokładnie na odwrót. Jeżeli siedzisz na co dzień 10 godzin i idziesz na siłownię i siadasz na maszynę to kurde coś w ewolucji człowieka poszło nie tak. Wstań chociaż na czas treningu i wykonuj ćwiczenia na wolnych ciężarach. Wzmocnisz mięśnie głębokie i stabilizację ciała, czego maszyny nie dają!!! Maszyna da sztuczną stabilizację ale pracujesz głównie mięśniami, a gdzie wzmacnianie stabilności stawów??? Jeżeli chcesz jechać na narty i nie skończyć jako sadzonka w krzakach z porozwalanymi kolanami, to ćwicz na wolnych ciężarach!!! No chyba, że planujesz zabrać tą jedną z zajebistych maszyn  na stok i razem z nią zjeżdżać wtedy to ma sens. Większość czynności jakie wykonujemy w życiu, to czynności wolne od metalowej ramki, na której siedzę dupą!!! No chyba, że jeździsz samochodem, to wcale z niego nie wysiadaj tylko traktuj przejażdżkę do pracy jako trening i nie wydawaj kasiory na  karnet. Nigdy nie zaczynaj planowania treningu lub planu treningowego od maszyn!!!! Nie tędy droga.

A ARNOLD ĆWICZYŁ NA MASZYNACH, ZAROZUMIALCU❗❗❗👊

Wróćmy jeszcze do kulturystów, bo to na nich wzoruje się większość osób ćwiczących w fitness klubach. Jak prześledzicie plany zawodników, to odkryjecie, że nawet oni nie bazują tylko na maszynach. Zawsze są 2-3 podstawowe ćwiczenia takie jak martwe ciągi lub wyciskania na wolnych ciężarach, a dopiero potem jest zabawa na maszynach. Rdzeń treningu zawsze powinny stanowić ćwiczenia wielostawowe. Ilość ćwiczeń na maszynach również wzrasta w okresie przedstartowym, gdy zawodnik zbliża się do okresu wyjścia na scenę. Wtedy dopracowanie szczegółów i pokazanie żył jest istotne i maszyny w tym pomagają. Jeżeli jedyna żyła jaką masz jest żyłka pierdząca to nie ma sensu stawiać na maszyny 😉

CHCĘ WYGLĄDAĆ JAK SPORTOWIEC, WIĘC ZACZNĘ TRENOWAĆ JAK KULTURYSTA❗❗❗👊

W życiu musisz odpowiedzieć sobie na zajebiście ważne pytanie. Ko jest Twoim wzorem sylwetki, a potem zacząć tak ćwiczyć. Ludzie mam wrażenie, że idą w drugą stronę. Chcą jeść zupę, a wpadając do kuchni  biorą widelec. Dziwi się, że zupa się przelewa ale to nic, nie może być łatwo i jak to mówią NO PAIN NO GAIN!!! .Jeżeli Twoim wzorem jest przykładowo zawodnik MMA i imponuje Ci jego sylwetka, to czemu zaczynasz trenować jak kulturysta ???? Zastanów się czy na pewno wybrałeś odpowiednie narzędzie to celu jaki chcesz osiągnąć.  Dodatkowo zaczynając ruch na maszynie zawsze zaczynasz ruch od pełnego zgięcia stawów. To zupełnie tak jakbym kazał Wam kucnąć i założył 200kg na plecy i kazał wstać….. Albo musiałbym Was nie lubić albo życzyłbym Wam źle. Zawsze jesteście w stanie ocenić czy ciężar jest dla Was ok lub nie, tylko wtedy gdy zaczniecie od momentu gdy najpierw zaczniecie ruch od zejścia w dół w przysiadzie, a nie na odwrót. Niestety większość maszyn przez swoją konstrukcję działają na odwrót, co nie jest dobre zarówno dla mięśni jak i dla stawów.

JAK COŚ JEST DO WSZYSTKIEGO TO JEST DO NICZEGO❗❗❗👊

Jednym z najważniejszych argumentów za, jest to że producenci maszyn myślą, że wszyscy mamy 180cm wzrostu i 80kg wagi.  Maszyny da się co prawda przestawić jako tako ale jeżeli masz 2 metry wzrostu i ważysz 120kg, to większość maszyn będzie do Ciebie pasować jak leginsy księdzu. Większość osób wyłamujących się ze schematu 180cm i 80kg wagi po prostu nie ułożą się pod maszynę i nie będą pracowały w dobrych zakresach ruchów. Co ważne, maszyny są konstruowane nie dla ruchu, a dla mięśni!!! Nie da rady wyrobić sobie poprawnego wzorca ruchowego. Organizm ma pracować nie jedynie bicepsem ale całą taśmą mięśniową. No chyba, że chcesz być nieproporcjonalnym gargulcem, wtedy  wybierz maszyny 😉

WBIJĘ SIĘ NA ROWEREK BY SPALIĆ TŁUSZCZ❗❗❗👊

Czy myślisz, że jedyną opcją aby spalać tłuszcz jest trening cardio ??? Nie!!! Ćwiczenia wielostawowe spalają dużo więcej tłuszczu i pozwalają przyśpieszyć metabolizm!!!! Dodatkowo budują mięśnie, które są złodziejami energetycznymi spalającymi tłuszcz nawet w stanie spoczynku.

CZY MASZYNY ZAWSZE BLE I FU ??❗❗❗👊

Jak zawsze nie da się powiedzieć, że coś jest złe albo dobre, zawsze są odcienie szarości. Kiedy maszyny znajdą swoje zastosowanie ??

-Gdy wracamy po urazie i musimy najpierw wzmocnić mięśnie, nim przystąpimy do treningu na wolnych ciężarach

-Gdy nie stanowią rdzenia treningu, a są jako dodatek aby mięśnie wyglądały lepiej podczas redukcji tkanki tłuszczowej

-Gdy jesteś na roztrenowaniu i chcesz podtrzymać siłę lekkim treningiem na maszynach nie obciążając stawów

-Gdy z jakiejś przyczyny twój układ stabilności nie działa (uraz, lub problemy neurologiczne)

-Gdy nie masz osoby, która pomoże ci nauczyć się bezpiecznie ćwiczyć wielostawowo. Wtedy lepszy rydz niż nic 🙂

 

 

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply