fbpx
0

Koszyk

SportTrening

ELASTYCZNOŚĆ W SPORTACH WALKI ❗❗❗👊

By 26 grudnia 2017 25 sierpnia, 2019 No Comments
ELASTYCZNOŚĆ W SPORTACH WALKI 👊
 
Dzisiaj trochę o elastyczności. Jest to bardzo ważna cecha motoryczna zawodników sportów walki, na którą mało kto zwraca uwagę, a może raczej nie zdaje sobie z niej sprawy. O ile siła, moc, szybkość są powszechnie trenowaną cechą, o tyle spotkać osobę, która powie, że trenuje elastyczność dużo trudniej. Tymczasem jedna z największych postaci w świecie sportu i biomechaniki, Stuart McGill, badając zawodników UFC, uznał tę cechę za jedną z najważniejszych w sportach walki. Jesteście ciekawi??? No to jedziemy z tematem 😉
 
 
 
 
RANDY OKŁAMUJE MASZYNĘ POMIAROWĄ ???👊
 
Nie wiem, czy wiecie, czy nie. W czasach świetności Randy Couture (były czołowy zawodnik UFC) został zaproszony na badanie sprawdzające poziom kwasu mlekowego. Panie i panowie w białych kitlach kazali Randemu dusić manekina przez określony czas. Podłączono mu aparaturę mierzącą poziom kwasu mlekowego przed wykonaniem duszenia gilotynowego oraz po.  Zmierzono poziom kwasu przed zadaniem i Randy z uśmiechem na twarzy zabrał się do pracy. Po określonym czasie (prób było parę i każda trwałą inną długość czasu) naukowcy badali z powrotem poziom kwasu mlekowego. Jakież było dziwienie badaczy, gdy po każdej próbie poziom kwasu był…….. mniejszy niż przed duszeniem 😛 Po sprawdzeniu maszyny czy aby na pewno się nie popsuła i nie przekłamuje, okazało się, że to prawda i zawodnicy sportów walki mają takie zdolności wynikające z adaptacji do treningu. Randy najnormalniej w świece umiał luzować i napinać mięśnie w cyklach, aby nie zmęczyć się, tylko udusić przeciwnika do skutku. Była za to również odpowiedzialna między innymi elastyczność.
 
ELASTYCZNOŚĆ👊
 
Ok, więc do sedna. Czym jest elastyczność ?? Jest to zdolność do błyskawicznego skurczu i rozkurczu mięśni i powięzi. Aby to wytłumaczyć na przykładzie, jest to zdolność zadania silnego ciosu i błyskawicznym zluzowaniu po powrocie do gardy, aby nie męczyć barków i rąk. Innym przykładem może być osoba, która dopiero co zawitała na salę i uczy się walczyć. Każdy zawodnik, który już ma doświadczenie powie Wam, że najgorzej trenuje się z takimi osobami. Nie umieją one zadać szybkiego, ale lekkiego ciosu, co sprawia, że ciosy są pchane, a Wasze łokcie powybijane 😉 Również ważnym aspektem będzie to, że im szybciej napniesz i zluzujesz tkanki, tym masz większe zdolności generowania mocy, więc bijesz szybciej oraz mocniej. Dzięki większej elastyczności jesteśmy w stanie napinać i luzować tkanki, co pomaga nam mniej się męczyć i umiejętnie rozkładać napięcia w ciele dla jak najlepszej ergonomii.
 
 
POWIĘŹ, A ELASTYCZNOŚĆ👊
 
Za dobrą elastyczność odpowiada głównie stan naszej powięzi (jej nawodnienie, brak punktów spustowych, brak blizn, dobre przewodnictwo nerwowe). Również istotny wpływ będą miały sprawny układ nerwowy oraz przekrój poprzeczny mięśnia, oraz jego dobra regeneracja.
 
JAK TRENOWAĆ ELASTYCZNOŚĆ ??👊
 
Rzecz jasna na macie, ale da się to również trenować i poprawiać ergonomie ruchu i to znacznie, na siłowni.  Wszystkie ćwiczenia siłowe takie jak przysiady, martwy ciąg, wyciskania i podciągania będą wzmacniały mięśnie oraz nadbudowywały połączenia ścięgniste. Dlatego jestem takim zwolennikiem treningu siłowego, bo oprócz wzmacniania stawów poprawiają ergonomię ruchu oraz elastyczność ciała. W następnej kolejności włączamy trening plyometryczny, czyli wszelkiego rodzaju ćwiczenia dynamiczne, w tym skoki, rzuty piłką i jeżeli zawodnik dysponuje odpowiednimi umiejętnościami -trening dwuboju olimpijskiego. Błędem będzie trening wyłącznie plyometryczny bez treningu siłowego z wymienionych wcześniej aspektów oraz, co widać często na zajęciach, wskok i zamiast zeskoku ze skrzyni, zejście z niej. Aby trening mógł się nazywać plyometrycznym, ruchy muszą następować po sobie, czyli musimy wykonać dynamiczny wskok oraz zeskok. Jeżeli po wskoku schodzisz z boxa i wykonujesz kolejny wskok, to nie trenujesz plyometrycznie, a tylko skoczność. Aby trenować elastyczność, musisz spowodować, że  Twoje połączenia mięśniowo-ścięgniste oraz powięź są najpierw naciągane, potem relaksowane i w błyskawicznym tempie kurczone/napinane.  Trening plyometryczny to osobny temat i jeżeli chcecie, to dajcie znać w komentarzach, a opisze go szerzej w kolejnym artykule poświęconym sportom walki.
 
JAK SPRAWDZIĆ, CZY JESTEM ELASTYCZNY ??👊
 
Jednym z prostszych testów, jaki możesz zastosować, jest test wskoku na skrzynię. W pierwszym skoku postaraj się skoczyć tak, aby skok był bardzo głośny. Tupnij mocno o skrzynię stopami. W drugim skoku zrób dokładnie na odwrót- wskocz na boxa najciszej, jak się da. Musisz być cichy niczym Japoński Ninja. 🙂 Jeżeli pomiędzy jednym a drugim skokiem nie było wyraźnej różnicy i uderzyłeś stopami o boxa równie głośno, to znaczy, że nie umiesz być elastycznym, jeżeli było wyraźnie ciszej, to zdałeś test i możesz być jak Ninja 😉 Na górne partie nie ma lepszego testu niż uderzenie w worek. Uderz w worek tak mocno jak tylko umiesz, aby ten zaczął się huśtać. Drugim razem uderz równie szybko, ale  tym razem worek nie może drgnąć. Udało się?? Jesteś w gronie elastycznych ludzi 😉
Źródła:
SCEC – Strength & Conditioning Education Center
Thibarmy – Be Your Potential
Martin Rooney training for warriors

 

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply