fbpx
0

Koszyk

SportTrening

DYSKOPATIA FAKTY I MITY 💪🏆

By 21 lutego 2018 No Comments

DYSKOPATIA FAKTY I MITY

Dyskopatia potocznie nazywana wpadającym dyskiem. Czy jest to problem faktycznie na skalę tak ogromną, że powinniśmy się go bać czy też rozdmuchanym problemem i mitem, który z punktu widzenia dzisiejszej wiedzy dużo mniej istotnym niż sądziliśmy ???

Chciałbym dzisiaj zwrócić uwagę na problem tak zwanego wypadającego dysku. A raczej rozwiać mit powielany przez ciocię, wujka, babcię, że komuś wypadł dysk. Jak pokazują badania, nie ma takiej możliwości, nic w naszym kręgosłupie się nie wysuwa!

CHOROBA DYSKOWA:

Kości kręgosłupa są połączone krążkami międzykręgowymi zrobionymi z pierścienia włóknistego, które w środku zawiera żel, który określa się jądrem miażdżystym. Kłopot polega na tym, że jeżeli codziennie przebywamy w pozycjach siedzących/stojących, jednocześnie nie ruszając się, mobilizując tkanek i stawów, to jedna z najsilniejszych sił na świecie powoduje, że kręgosłup jest cały czas ściśnięty. O jaką siłę chodzi? O grawitację.

Krążek międzykręgowy to głównie woda i z tej racji zachowuje się trochę jak woda. Co się stanie z gąbką, którą ściśniemy? Cała woda będzie z gąbki wyciekać i podobnie działa krążek między kręgowy. Kłopot polega na tym, że właśnie dobre nawodnienie krążka odpowiada za jego dobry stan i jego siły witalne. Krążek odżywia się i regeneruje właśnie przez napływanie wody/płynu, który nazywa się osmozą. Dzięki temu procesowi podczas pozycji leżącej rano nasze ciało jest o kilka centymetrów wyższe niż wieczorem. Kręgosłup jako jeden z niewielu w naszym organizmie jest odżywiany płynem, a nie krwią jak ma to miejsce na przykład w innych kościach lub tkanek. Duże odwodnienie doprowadza do tego, że z czasem odwiedza go pani kostuch i krążek idzie sobie do nieba lub piekła w zależności jak zachowywał się za życia 😛

Nie odżywiony krążek zaczyna pękać i jądro miażdżyste (żel znajdujący się wewnątrz krążka, który działa na zasadzie poziomicy i przelewa się w jedną lub w drugą stronę w zależności czy pochylimy się w przód, czy w tył) zaczyna wychodzić na wierzch. To bardzo często powoduje ból poprzez podrażnienie nerwów. Żeby była jasność – kłopot zaczyna się dopiero, wtedy gdy krążek pęknie i jądro zaczyna się wydostawać na zewnątrz.

JAK PĘKA KRĄŻEK ??

O ile pęknięcie nie jest winą wypadku/kontuzji to nie dzieje się to z dnia na dzień przez to, że ktoś się schylił po 5 zł. Zazwyczaj pracujemy na to długie, długie lata.

JAK ZAPOBIEC??

Przede wszystkim musimy wykonywać ćwiczenia rozciągające typu skłony wyprosty itp. Jednym słowem im częściej ruszamy swoje 4 litery, tym lepiej dla naszego kręgosłupa. Bardzo dobrze się sprawdzają ćwiczenia, które wywierają siłę skrętną na kręgosłup, gdyż znowu musimy wrócić do przykładu gąbki. W momencie, w którym skręcimy gąbkę, to stworzone przez to podciśnienie spowoduje, że gąbka bardzo mocno zassie płyn. Bardzo podobnie działają nasze krążki międzykręgowe – powoduje, że krążek jest lepiej nawodniony i zadowolony. UWAGA!!! Ćwiczenie nie może być wykonane pod obciążeniem zewnętrzny, a jedynie z ciężarem własnego ciała. W przypadku braku stabilości tuowia antyrotacyjnie, rotacja będzie uszkadzała kręgosłup, dlatego najpierw zaleca się wzmocnienia mięśni głębokich ćwiczeniami takimi jak plank oraz side plank.

KILKA FAKTÓW NA TEMAT DYSKOPATII

-Samą dyskopatię dzielimy na 3 rodzaje w zależności od stopnia zaawansowania i dopiero 3 ostatni stopień powoduje problemy i jest przeciwwskazaniem do zaprzestania aktywności lub zaleceniem do zabiegu chirurgicznego.

-Dyskopatia to problem bardziej rozdmuchany niż by się mogło wydawać. Większość pacjentów z obrazem dyskopatycznym ( 90 procent) zdrowieje (dysk się wchłania) między 3 a 6 tygodniem od wystąpienia.

-Jeżeli wydaje ci się, że dyskopatia to zadki problem, to nie prawda. Większość osób do 25 roku życia notuje 30 procent obrazów dyskopatycznych. W wieku powyżej 50 roku życia ta tendencja rośnie do 70 procent. Również i u sportowców rośnie możliwość wytępienia dyskopatii, lecz…… Większość osób mimo dyskopatii nie odczuwa bólu mimo to!!!!

-W badaniach wybrano 100 osób z obrazem dyskopatii potwierdzonych badaniem. Połowa osób kręgosłup bolał, drugiej połowy nie bolał. Dla sprawdzenia teorii wzięto kolejne 100 osób, które nie miały obrazu dyskopatycznego i wyniki się powtórzyły. Połowa osób cierpiała na ból kręgosłupa, druga połowa nie. Jest zatem jasne, że obraz dyskopatii nie ma do końca dużo wspólnego z tym, czy nas kręgosłup boli, czy też będzie bolał w przyszłości.

-Dyskopatia jak widać, jest jedynie obrazem stwierdzonym w badaniu, które nie musi dawać bólu lub kwalifikować nas na zabieg. Nie wspominając już o dożywotnim zakazie sportu, jak niektórym się wydaje.

-Dużo częstszą przyczyną bolesności są tkanki leżące w pobliżu kręgosłupa, czego w obrazie rentgena l obrazie rezonansu nie jesteśmy w stanie stwierdzić.

-Kolejnym aspektem są stawy miedzy wyrostkowe, które nakładają się na siebie w kręgosłupie jak dachówki. Przy złym ustawieniu kręgosłupa oraz przy niepoprawnym skłonie lub powrocie ze skłonu trą o siebie, dając uczucie bólowe.

-Za bolesność kręgosłupa odpowiedzialne są również asymetrie ciała. Jeśli Twoja noga jest bardziej obciążona od drugiej, masz jeden bark niżej od drugiego, Twoja miednica jest zrotowana, to będzie to powodowało nieprawidłowe ustawienie kręgosłupa i jego bolesności. Często dzieje się tak w przypadku wystąpienia urazu. Gdy doświadczamy powiedzmy kontuzji lewego kolana. Twoje ciało przenosi ciężar ciała na prawą stronę, aby chronić uszkodzoną kończynę. Po powrocie do zdrowia organizm nie wraca od razu do punktu wyjścia, co powoduje napięcia w jednej ze stron ciała i bolesności.

-Aby przeciwdziałać bolesności przy skłonie, wyproście, staniu, wstawaniu trzeba zdiagnozować, jaki i gdzie popełniamy problem we wzorcu ruchowym. Bardzo dobrym sposobem jest nauka przysiadu oraz martwego ciągu na siłowni, które pomagają uczyć ciało prawidłowych napięć i odpalania sekwencji napięć mięśniowych.

-Jednym z najczęstszych błędów jest w przypadku bolesności kręgosłupa, zostanie dłużej bez ruchu więcej niż 48 godzin. Ruch nawadnia nasze krążki między kręgowe i daje sprężystość tkankom. Przebywanie długo bez ruchu nie jest dobrym wyjściem.

Źródła:

Dyskopatia a trening na siłowni-Dr Biernat
Back Mechanic: Fix Back Pain With The Step-By-Step McGill Method
Stuart McGill – No such thing as non-specific back pain
Mechanika zdrowych pleców- Stuart McGil

 

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply