fbpx
0

Koszyk

DYSKOPATIA FAKTY I MITY
 
 
Dyskopatia potocznie nazywana wypadającym dyskiem jest to problem faktycznie na skalę tak ogromną, że powinniśmy się go bać, czy też może rozdmuchanym problemem i mitem, który z punktu widzenia dzisiejszej wiedzy dużo mniej istotnym niż sądziliśmy ???
 
 
CHOROBA DYSKOWA
 
 
Kości kręgosłupa (czyli poszczególne segmenty) są połączone krążkami międzykręgowymi zrobionymi z pierścieni włóknistych, które w środku zawierają żel określany jądrem miażdżystym. Dla lepszego zrozumienia tematu wyobraźmy sobie, że krążek międzykręgowy przypomina warstwy cebuli, w której w środku pływa galareta.
 
 
Kłopot polega na tym, że jeżeli codziennie przebywamy w pozycjach siedzących/stojących, jednocześnie nie ruszając się, i tym samym nie mobilizując naszych tkanek i stawów, to jedna z najsilniejszych sił na świecie powoduje, że kręgosłup jest cały czas ściśnięty w jednej pozycji. O jaką siłę chodzi? Oczywiście o grawitację.
 
 
Krążek międzykręgowy to głównie woda i z tej racji zachowuje się trochę jak woda. Co się stanie z gąbką, którą ściśniemy? Cały płyn będzie z gąbki wyciekać i podobnie działa krążek między kręgowy. Kłopot polega na tym, że właśnie optymalne nawodnienie krążka odpowiada za jego dobry stan i jego siły witalne. Krążek odżywia się i regeneruje właśnie przez napływające do niego płyny (wodę), które nazywa się osmozą. Dzięki temu procesowi podczas pozycji leżącej rano nasze ciało jest o kilka centymetrów wyższe niż wieczorem. Kręgosłup jako jedna z niewielu w naszym organizmie struktur jest odżywiany płynem krążącym po naszym ciele, a nie krwią jak ma to miejsce w przypadku innych tkanek takich jak na przykład mięśnie i kości. Duże odwodnienie doprowadza do tego, że z czasem odwiedza go pani kostuch i krążek idzie sobie do nieba lub piekła, w zależności jak zachowywał się za życia. 😛 Jak możemy poprawić nawodnienie krążka? Starać się jak najczęściej zmieniać pozycje w trakcie dnia i systematycznie trenować. Dzięki temu płyn w naszym organizmie krąży szybciej i sprawniej, a dzięki temu nawadniamy, nasz kręgosłup.
 
 
Nie odżywiony i uciskany w jednej pozycji krążek zaczyna pękać i jądro miażdżyste (żel znajdujący się wewnątrz krążka, który działa na zasadzie poziomicy i przelewa się w jedną lub w drugą stronę w zależności czy pochylimy się w przód, bok, tył) zaczyna wychodzić na wierzch. Będąca na zewnątrz część jądra miażdżystego często powoduje ból poprzez podrażnienie nerwów, jakie zaczyna uciskać. Żeby była jasność – kłopot zaczyna się dopiero, wtedy gdy krążek pęknie i jądro zaczyna się wydostawać na zewnątrz, co jest zjawiskiem nie tak częstym, jak powszechnie się to stwierdza w rozmowie ze znajomymi. Na pewno nie raz słyszeliście, jak ktoś opowiada, że boli go kręgosłup, bo “wypada mu dysk” .
 
 
JAK PĘKA KRĄŻEK ??
 
 
O ile pęknięcie nie jest winą wypadku komunikacyjnego to nie dzieje się to z dnia na dzień przez to, że ktoś się schylił nagle po 5 zł. Zazwyczaj pracujemy na to długie, długie lata złymi wzorcami ruchowymi i niepoprawna pozycja (na przykład siedzącą) w trakcie doby.
 
 
JAK ZAPOBIEC??
 
 
Przede wszystkim musimy wykonywać ćwiczenia rozciągające typu skłony wyprosty itp. Jednym słowem im częściej ruszamy swoje 4 litery, tym lepiej dla naszego kręgosłupa. Bardzo dobrze się sprawdzają ćwiczenia, które wywierają siłę skrętną na kręgosłup, gdyż (znowu musimy wrócić do przykładu gąbki) w momencie, w którym skręcimy gąbkę, to stworzone przez to podciśnienie spowoduje, że gąbka bardzo mocno zassie płyn. Bardzo podobnie działają nasze krążki międzykręgowe – powoduje to, że dysk jest lepiej nawodniony i zdrowy. UWAGA!!! Ćwiczenie nie może być wykonane pod obciążeniem zewnętrzny, a jedynie z ciężarem własnego ciała, zwłaszcza jeśli borykamy się z kontuzją!! W przypadku braku stabilności tułowia, w tak zwanej antyrotacji, skręt będzie uszkadzała kręgosłup, dlatego najpierw zaleca się wzmocnienia mięśni głębokich ćwiczeniami takimi jak plank oraz side plank.
 
 
KILKA FAKTÓW NA TEMAT DYSKOPATII
 
 
-Samą dyskopatię dzielimy na 3 rodzaje w zależności od stopnia zaawansowania i dopiero 3 ostatni stopień powoduje problemy i jest przeciwwskazaniem do aktywności fizycznej oraz jest kwalifikowany do zabiegu chirurgicznego.
 
 
-Dyskopatia to problem bardziej rozdmuchany niż by się mogło wydawać. Większość pacjentów z obrazem dyskopatycznym (90 procent) zdrowieje (dysk się wchłania) między 3 a 6 tygodniem od wystąpienia.
 
 
-Jeżeli wydaje ci się, że dyskopatia to zadki problem, to jest to nie prawda. Spora część populacji do 25 roku notuje obraz dyskopatyczny w rezonansie magnetycznym. Według badań jest to nawet 30 procent osób w tej grupie wiekowej, a im człowiek starszy tym ryzyko wzrasta. W wieku powyżej 50 roku życia ta tendencja rośnie już do 70 procent. Również i u sportowców wzrasta możliwość wytępienia “wysunięcia dysku”, lecz…… Większość osób mimo dyskopatii nie odczuwa bólu!!!!
 
 
-W badaniu wybrano 100 osób z obrazem dyskopatii potwierdzonym rezonansem. Połowa osób kręgosłup bolał, drugiej połowy nie bolał. Dla sprawdzenia teorii wzięto kolejne 100 osób, które nie miały obrazu dyskopatycznego i wyniki się powtórzyły. Połowa osób cierpiała na ból kręgosłupa, druga połowa nie. Jest zatem jasne, że obraz dyskopatii nie ma do końca za dużo wspólnego z tym, czy nas kręgosłup boli, czy też będzie bolał w przyszłości.
 
 
-Dyskopatia jest jedynie obrazem stwierdzonym w badaniu, które nie musi dawać bólu lub kwalifikować nas na zabieg. Nie wspominając już o dożywotnim zakazie sportu, jak niektórym się wydaje.
 
 
-Dużo częstszą przyczyną bolesności są tkanki leżące w pobliżu kręgosłupa, czego w obrazie rentgena l obrazie rezonansu nie jesteśmy w stanie zawsze stwierdzić. Odczucie bólowe mogą dawać np. stawy miedzy wyrostkowe, które nakładają się na siebie jak dachówki. Przy złym ustawieniu kręgosłupa oraz przy niepoprawnym skłonie lub powrocie ze skłonu trą o siebie, dając uczucie bólowe. To właśnie one są częściej odpowiedzialne na ból kręgosłupa niż dyskopatia.
 
 
-Za bolesność kręgosłupa odpowiedzialne są również asymetrie ciała. Jeśli Twoja noga jest bardziej obciążona od drugiej, masz jeden bark niżej od drugiego, Twoja miednica jest zrotowana, to będzie to powodowało nieprawidłowe ustawienie kręgosłupa i jego bolesności poprzez ucisk danej części kręgosłupa na nerw. Często dzieje się tak w przypadku wystąpienia urazu. Gdy doświadczamy, powiedzmy kontuzji lewego kolana. Twoje ciało przenosi ciężar ciała na prawą stronę, aby chronić uszkodzoną kończynę. Po powrocie do zdrowia organizm nie wraca od razu do punktu wyjścia (równomiernego obciążenia kończyn), co powoduje napięcia w jednej ze stron ciała i bolesności.
 
 
-Aby przeciwdziałać bolesności przy skłonie, wyproście, staniu, wstawaniu trzeba zdiagnozować, jaki i gdzie popełniamy problem we wzorcu ruchowym. Bardzo dobrym sposobem jest nauka przysiadu oraz martwego ciągu na siłowni, ponieważ te ćwiczenia pomagają nauczyć ciało odpalania prawidłowej sekwencji napięć mięśniowych podczas codziennych czynności życiowych i poprawić postawę ciała.
 
 
-Jednym z najczęstszych błędów w przypadku bolesności kręgosłupa, jest zostanie bez ruchu dłużej niż 48 godzin. Ruch nawadnia nasze krążki między kręgowe i daje sprężystość tkankom. Unieruchomienie nie jest dobrym wyjściem i może paradoksalnie pogorszyć problem.
 
 
Źródła:
Dyskopatia a trening na siłowni-Dr Biernat
Back Mechanic: Fix Back Pain With The Step-By-Step McGill Method
Stuart McGill – No such thing as non-specific back pain
Mechanika zdrowych pleców- Stuart McGil

 

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply