fbpx
0

Koszyk

SportTrening

ZALETY OVER HEAD SQUAT/PRZYSIAD ZE SZTANGĄ NAD GŁOWĄ 💪🏆

By 7 marca 2018 No Comments

ZALETY OVER HEAD SQUAT/PRZYSIAD ZE SZTANGĄ NAD GŁOWĄ 💪🏆

-Przysiad ze sztangą nad głową jest jedną z najtrudniejszych form przysiadu. Trudnością przewyższa go tylko przysiad z ciężarem trzymanym nad głową jednorącz. Poprzez swoją trudność pozwala ocenić sprawność sportową oraz mobilność stawową. Często to ćwiczenie jest wykorzystywane jako narzędzie diagnostyczne. W przypadku gdy wykonując przysiad ze sztangą nad głową Twoje barki lecą do przodu, nie jesteś w stanie usiąść poniżej kąta 90 stopni, kolana uciekają do środka, łuk stopy się zapada (zalecane wykonywać na bosaka) to poszczególne dysfunkcje świadczą o braku mobilności lub stabilności stawów i mięsni .

-Przysiad ze sztangą nad głową poprzez swoją trudność wzmacnia czucie głębokie oraz stabilność ciała. Dodatkowo poprawia czucie i napięcie kończyn górnych względem dolnych, co ma bardzo duże znaczenie w sporcie oraz życiu codziennym, gdyż nasze ciało to jedność i nie da się oddzielić jednej części od drugiej.

-Wzmacnia barki oraz stożki rotatorów, czego nie robi żadna inna forma przysiadu w tak dużym stopniu.

-Wzmacniamy kręgosłup i jeżeli dbamy o poprawne wykonanie przysiadu to ustawiamy go w dobrej pozycji. Nasze ciało zbiera informacje sensomotoryczne i mechaniczne kręgosłupa w celu zabezpieczenia nas przed kontuzją. Jeżeli Twój kręgosłup nie jest poprawnie ustawiony oraz tkanki go otaczające nie są odpowiednio silne to będzie to skutkowało ograniczeniem siły oraz mobilności przez nasze ciało abyśmy sobie nic nie zrobili.

-Za każdym razem gdy uzyskamy nowy zakres ruchu powinniśmy wzmocnić go treningiem siłowym aby uzyskał stabilność oraz kontrolę motoryczną w nowym zakresie. OVER HEAD SQUAT ze względu na swoją specyfikę i wymaganą mobilność całego ciała świetnie się nadaje aby załatwić sprawę za jednym zamachem. Użyj przysiadu ze sztangą nad głową po zakończonej sesji mobility z nie dużym ciężarem aby utrwalić nowy zakres ruchu i jego siłę.

-Daje poczucie stabilności, a tym samym poczucie pewności siebie. Czy pewniej się czujesz na śliskim chodniku czy na suchym??? Przysiad ze sztangą nad głową po opanowaniu techniki oraz wzmocnieniu siły mięśniowej w tym wzorcu ruchowym, daje poczucie stabilności oraz pewności siebie na treningu. Przełoży się to na chętniej wykonywane trudne ruchy na siłowni czy też w sporcie docelowym.

WADY

-Oczywiście trudność wykonania dla osób początkujących i ze słabą mobilnością oraz stabilnością.  Dodatkowo na większym ciężarze może mocno obciążać nadgarstek i jeżeli masz z tym stawem problemy, staraj się unikać tego ćwiczenia do czasu aż wszystko wróci do normy.

NAJCZĘSTSZE BŁĘDY

-Zbyt spionizowana sylwetka

-Zbyt wąskie trzymanie sztangi

-Uciekające kolana do środka

-Nie pełny przysiad

-Trzymanie nadgarstków zbyt mocno wygiętych do tyłu lub małpi chwyt

-Płaskostopie

-Rozluźnienie mięśni brzucha i mięśni głębokich w  dolnej fazie przysiadu

 

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply