fbpx
0

Koszyk

SportTrening

OBJAWY PRZETRENOWANIA W ZALEŻNOŚCI OD INTENSYWNOŚCI, A CZĘSTOTLIWOŚCI TRENINGOWEJ

By 27 marca 2019 No Comments

OBJAWY PRZETRENOWANIA W ZALEŻNOŚCI OD INTENSYWNOŚCI, A CZĘSTOTLIWOŚCI TRENINGOWEJ

Przetrenowanie jest to określenie, jakie definiuje osłabioną kondycję naszego ciała w związku z nadmiarem treningu lub aktywności fizycznej podejmowanej stale w ciągu dnia (praca fizyczna). Termin przetrenowania jest powszechnie znany, jednak mało kto zdaje sobie sprawę, że w zależności, jaki sport trenujemy lub jakiej aktywności się podejmujemy, nasze ciało reaguje na nie w inny sposób, gdy dojdziemy już do maxa swojej wytrzymałości nerwowej. Mówiąc o przetrenowaniu głównie chodzi nam o przetrenowanie związane z układem nerwowym, czyli „przemęczeniem” układu nerwowego, co skutkuje opóźnionym skurczem mięśniowym (sygnał elektryczny z mózgu do mięśni idzie zbyt wolno i ze zbyt małą częstotliwością, aby wygenerować, powiedzmy mocny i szybki cios, szybki czas reakcji, wysoki skok). Do skurczu mięśniowego dochodzi za pomocą neuroprekaźników takich jak np. Adrenalina, gdy nuroprzekaźniki są zużywane szybciej niż mogą być odbudowane (zbyt dużo treningu, zubaża zapasy neuroprzekażników w przeciwieństwie do odpoczynku, który to te zapasy odbudowuje). Nie jest to oczywiście jedyny powód przetrenowania, ale w głównej mierze jest za to odpowiedzialny układ nerwowy.

SYMPTOMY ZALEŻNE OD PRZETRENOWANIA

Istnieją znaczne różnice pomiędzy przetrenowaniem w sporcie, gdzie trenujemy często, wykonując dużo ruchów oraz serii, a sportem, gdzie wykonujemy jeden maksymalnie mocny wysiłek. Przekładając to na prostsze przykłady, sport taki jak MMA gdzie trening trwa długo i wykonujemy wiele powtórzeń, jest sportem, gdzie dochodzi do przetrenowania ze względu na dużą częstotliwość ruchów (przetrenowaniu ulegają mięśnie). W kontraście sport taki jak trójbój siłowy lub dwubój olimpijski, czyli sport gdzie dochodzi do stosunkowo małej ilości ruchów, ale za to bardzo intensywnych (bardzo duży ciężar podnoszone na raz = duża intensywność).

-Osoby trenujące z dużą częstotliwością potrzebują więcej snu dla regeneracji i w ich przypadku bez odpowiedniej jego ilości (minimum 8 godzin w nocy) oraz bez drzemki w trakcie dnia dochodzi do spadku wydolności treningowej.

-Apetyt jest kolejnym czynnikiem świadczącym o przetrwaniu przy wysokiej częstotliwości. Ze względu na wydłużony czas pracy mięśni chęć na kalorie rośnie (zwłaszcza na węglowodany i słodkie produkty) co często skutkuje leptynoopornością (opornością mózgu na sygnał, jaki rozpoczyna hormon o nazwie leptyna, informujący o sytości) dlatego też zawodnicy sportów takich jak crossfit czy sporty walki mają często problem z najedzeniem się i częstym odczuciem głodu nawet po obfitym posiłku.

-Kolejnym symptomem jest drażliwość i nerwowość na sytuacje, które spotykają nas w ciągu dnia. Układ nerwowy staje sie nadreaktywny.

Osoby trenujące z dużą intensywnością zazwyczaj nie potrzebują więcej snu, ale potrzebują więcej snu dobrej jakości. Przy dźwiganiu dużych ciężarów więcej symptomów odczuwa nasz mózg, przez co mamy trudność w zapadaniu w głęboką fazę snu.

-Apetyt w tym przypadku spada, a zamiast drażliwości odczuwamy apatię i brak chęci do życia.

Najprościej mówiąc, wysoka częstotliwość ma efekt głównie na mięśnie, a wysoka intensywność na mózg, stąd też inne odczuwalne symptomy.

Sports Training Principles Paperback – Dr. Frank W. Dick O.B.E.

Charles Poliquin principles

 

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply