fbpx
0

Koszyk

SportTrening

TRENING MENTALNY W SPORTACH WALKI

By 24 lutego 2019 No Comments

TRENING MENTALNY W SPORTACH WALKI 馃挭馃憡鈥硷笍

Trening mentalny i przygotowanie sportowca pod k膮tem psychiki coraz bardziej przedziera si臋 do 艣wiadomo艣ci trener贸w, jak i samych zawodnik贸w. Coraz wi臋cej os贸b zdaje sobie spraw臋, 偶e mocne i wytrenowane cia艂o jest niczym je艣li nie jeste艣my w stanie sprz臋gn膮膰 tego z umys艂em. Sprowadza si臋 to do tego, 偶e wielu zawodnik贸w jest doskona艂ymi sportowcami, ale鈥. Tylko na treningu. Strach i problemy mentalne pojawiaj膮ce si臋 w czasie wyj艣cia do klatki czy ringu zjadaj膮 ich, powoduj膮c, 偶e s膮 jednie mistrzami trening贸w oraz 艣wietnymi sparing partnerami dla zawodnik贸w z mocniejsz膮 od nich psychik膮. Co wi臋cej, czasem nawet spuszczaj膮 im 艂omot, ale gdyby zestawi膰 te dwie osoby na gali przegra艂by i tak zawodnik s艂abszy psychicznie. G艂owa cz臋sto jest wa偶niejsza od cia艂a. Ja nie jestem oczywi艣cie psychologiem sportowym i chcia艂bym, aby zawodnicy i osoby czytaj膮ce ten tekst by艂y 艣wiadome tego, 偶e s膮 to moje obserwacje jako trenera pracuj膮cego z zawodnikami sport贸w walk. Moja wiedza jest poparta r贸wnie偶 rozmowami z psychologami sportowymi oraz ksi膮偶kami z dziedziny psychologii, jakie uda艂o mi si臋 przeczyta膰. Zawsze uwa偶a艂em, 偶e trener musi zna膰 podstawy psychologii, bo nie da si臋 oddzieli膰 czynnika ludzkiego od surowej pracy na treningach. M贸j zawodnik mo偶e si臋 pok艂贸ci膰 z dziewczyn膮, wkurzy膰 si臋 na szefa w pracy i ju偶 to wp艂ynie prawdopodobnie negatywnie na jednostk臋 treningow膮. Po ostatniej rozmowie z moj膮 znajom膮 Marta Sech Trener Mentalny, kt贸ra przygotowuje kilku moich zawodnik贸w mentalnie do walki, postanowi艂em napisa膰 ten artyku艂. Mam nadzieje, 偶e przekonam Was, 偶e trening g艂owy to niezb臋dne narz臋dzie i odstawicie do lamusa przekonanie, 偶e do psychologa chodz膮 tylko wariaci 馃槈 Praca ze specjalist膮 pomaga moim zawodnikom i widz臋 to ja, jak i oni sami. A wi臋c, z jakimi wed艂ug mnie najcz臋艣ciej problemami zmagaj膮 si臋 zawodnicy sport贸w walki ? ?

LEK PRZED UTRAT膭 ZDROWIA

Pierwotnym zadaniem naszego organizmu jest przetrwanie i przekazanie swoich gen贸w dalej. Dlatego te偶 lek przed utrat膮 zdrowia i kalectwem, jakie zawsze wpisane jest w ryzyko sport贸w kontaktowych, potrafi parali偶owa膰. (co prawda uszczerbek na zdrowiu nie zdarza si臋 cz臋sto, ale jednak istnieje takie ryzyko) Wielu zawodnik贸w, dop贸ki nie doznaj膮 ci臋偶kiego nokautu, walcz膮 odwa偶nie i id膮 na 偶ywio艂. Po doznaniu czym jest odci臋cie 艣wiadomo艣ci, zaczynaj膮 walczy膰 zachowawczo, co nie podoba si臋 kibicom (w sportach walki zawsze czekamy na rozlew krwi i ci臋偶kie nokauty). Sami zawodnicy r贸wnie偶 przyznaj膮, 偶e nokaut zmienia patrzenie na sport i zaczyna si臋 walczy膰 du偶o bardziej defensywnie. Przyzna艂 to cho膰by po swoim pierwszym nokaucie Manny Pacquiao. Wszystko to sprowadza si臋 do tego, ze zawodnicy przegrywaj膮 walki, bo boj膮 uszczerbku na zdrowiu. Cz臋sto l臋k jak wszystkie inne, o kt贸rych pisz臋, s膮 l臋kami nie艣wiadomymi i zepchni臋tymi do pod艣wiadomo艣ci. Psycholog pomaga u艣wiadomi膰 sobie problem, bo dopiero gdy zdajemy sobie spraw臋 z l臋ku, to mo偶emy co艣 z Tym zrobi膰. Je艣li nie wiesz, 偶e w twoim samochodzie cos si臋 zepsu艂o, to przecie偶 nie wymieniasz tego, tak samo nie zmienisz my艣lenia, je艣li nie wiesz, co ci臋 blokuje. Czasem po prostu pomaga akceptacja tego, 偶e uszczerbek na zdrowiu nast膮pi. Nie walczy si臋 z czym艣, co si臋 akceptuje co nie 馃槈 ? Pomaga r贸wnie偶 pokazanie statystyk, gdzie uzmys艂owimy sobie, ze uszkodzenia ko艅cz膮ce si臋 trwa艂ym uszczerbku na zdrowiu s膮 mimo wszystko rzadko艣ci膮 i 艂atwiej statystycznie zosta膰 potr膮conym przez samoch贸d ni偶 zrobi膰 sobie co艣 powa偶nego w walce.

LEK PRZED WYJ艢CIEM NA NIE M臉SKIEGO

Powiedzmy sobie wprost. Dla ka偶dego faceta dosta膰 b臋cki od drugiego faceta i to w momencie, gdy patrzy na to ca艂a hala, nie jest czym艣, co chcieliby艣my do艣wiadcza膰 tak cz臋sto, jak wakacji na Kanarach. Boimy si臋, 偶e nasze m臋skie ego ucierpi. Sporty walki promuj膮 samc贸w Alfa i facet贸w z jajami, kt贸rzy stereotypowo nie p艂acz膮, nie prosz膮 o pomoc, a dodatkowo jedz膮 艣niadanie 偶yletkami zamiast widelcem 馃槢 Strach przed pora偶k膮 jest cz臋sto zamaskowany strachem/l臋kiem wyj艣ciem na nie m臋skiego. Co powie dziewczyna, koledzy z klubu, trener, mama, tata jak przegram walk臋 ? Zawodnik zaczyna w tej sytuacji wymy艣la膰 scenariusz, co si臋 stanie jak przegra i szuka wym贸wek (kontuzja, z艂y dzie艅, choroba itp.) Nasz m贸zg ze wzgl臋du na to, 偶e lubi mie膰 przygotowane scenariusze i lubi wiedzie膰 co si臋 wydarzy, sabotuje nas do pora偶ki, bo wysi艂ek w艂o偶ony w rozmy艣lanie co zrobi膰 w momencie przegranej nie mo偶e p贸j艣膰 na marne. Praca z psychologiem pozwala wyzby膰 si臋 parcia na bycie samcem alfa i zdanie sobie sprawy, 偶e pora偶ka to cz臋艣膰 sportu. Gdyby zawsze by艂 remis, to przecie偶 sport straci艂by kompletnie na nieprzewidywalno艣ci i przyjemno艣膰 z ogl膮dania p艂yn膮cej dla kibic贸w. Zawsze, aby kto艣 wygra艂, musi przegra膰 kto艣, nieprawda ? 馃槈 Warto r贸wnie偶 popracowa膰 ze specjalist膮 nad scenariuszem pozytywnym, czyli wygrana walka i na nim si臋 skupia膰. Pozwoli to mie膰 pozytywn膮 motywacj臋 do wygranej walki, a nie negatywn膮 do jej przegranej.

LEK PRZED NIESPE艁NIENIEM OCZEKIWA膯 SZTABU

Ka偶dy trener jest wymagaj膮cy dla swojego zawodnika. Charles Poliquin, czyli ojciec spot贸w si艂owych powiedzia艂, 偶e nigdy nie powinno si臋 chwali膰 sportowca, by ten ca艂y czas odczuwa艂 niedosyt p艂yn膮cy od trenera. Ma to da膰 wi臋ksz膮 motywacj臋 podopiecznemu do pracy, poczucie niedosyty nawet w momencie, gdy jest on mistrzem 艣wiata. Jest to jak najbardziej prawda, gdy偶 trener jako osoba, kt贸ra z g贸ry ma narzucony autorytet, (z samego faktu bycia trenerem) jest kim艣, komu chcemy najbardziej zaimponowa膰. Cz臋sto l臋k przed pora偶k膮 wi膮偶臋 si臋 z zawodem sztabu trenerskiego. Taki zawodnik ju偶 przed walk膮 wymy艣la kontuzje i wym贸wki, aby w razie pora偶ki trenerzy wiedzieli gdzie by艂a przyczyna i mieli 艣wiadomo艣膰, 偶e nie by艂o to zale偶ne od niego. Praca z psychologiem pozwoli przepracowa膰 tego rodzaju strach i zda膰 sobie spraw臋, ze trener chce naszej wygranej, ale w razie pora偶ki nie odwraca si臋 plecami od zawodnika i nie wyrzuca go z klubu. (przynajmniej tak powinno by膰 i tak powinien zachowa膰 si臋 honorowy trener) Zadaniem trenera jest by膰 z zawodnikiem by膰 na dobre i na z艂e i wyci膮ga膰 wnioski z pora偶ek, aby te nie powt贸rzy艂y si臋 znowu.

L臉K PRZED WYGRAN膭

Mo偶e si臋 wydawa膰 g艂upie, to co napisa艂em, ale niekiedy w艂a艣nie tak jest!!!! Zawodnik boi si臋 sukcesu, bo nie wie jak si臋 zachowa膰 po wygranej, wydaje mu si臋, ze nie zas艂uguje na sukces, ma obawy, 偶e inni ludzie wezm膮 go za zarozumia艂ego i wywy偶szaj膮cego si臋, bo wygrywa walki. Jest to problem, jaki dotyka raczej zawodnik贸w pocz膮tkuj膮cych i z niskim poczuciem w艂asnej warto艣ci, ale jednak si臋 zdarza i to wcale nie tak rzadko, jak by si臋 mog艂o wydawa膰. Jest to czasem r贸wnie偶 problem zawodnik贸w walcz膮cych o wysokie stawki lub w walkach mocno medialnych. Praca z psychologiem pomaga pozby膰 si臋 poczucia wstydu przed sukcesem i u艣wiadomienie sobie, 偶e udawana skromno艣膰 nie pomaga w zdobywaniu sportowych szczyt贸w.

WYPALENIE

Wypalenie jest czym艣, co cz臋sto dotyka osoby trenuj膮ce ju偶 d艂ugo i z du偶膮 ilo艣ci膮 walk na koncie. Co prawda zawsze ci膮gnie wilka do lasu, ale chyba ka偶dy chcia艂by mie膰 taki sam g艂贸d walki i tyle rado艣ci ze sportu co na pocz膮tku przygody ze sportem. Wkradaj膮ca si臋 rutyna sprawia, 偶e brak tej iskry w oku co przek艂ada si臋 na przegrane walki i mniej widowiskowy (bo zawodnik jest mniej zaanga偶owany) styl walki. Praca z psychologiem pozwala znale藕膰 znowu motywacje do ci臋偶kiej pracy i walk nie tylko dla samej walki i kilku z艂otych wp艂ywaj膮cych po walce na konto. Mo偶e by膰 to na przyk艂ad ch臋膰 pomocy innym i przeznaczanie jakie艣 cz臋艣ci ga偶y na cele charytatywne. Motywacja mo偶e r贸wnie偶 uciec z jaki艣 przyczyny np. Z powodu jednej przegranej walki, po kt贸rej zawodnik uzna艂, ze jest beznadziejny i ju偶 nic nie osi膮gnie.

L臉K PRZED KONTUZJ膭

Kontuzja to co艣, co jest nieod艂膮czn膮 cz臋艣ci膮 sportu, gdy偶 bardzo mocno obci膮偶amy sw贸j aparat ruchu. W sportach kontaktowych kontuzja to ju偶 wr臋cz taki samy chleb powszedni jak to, ze codziennie wschodzi s艂o艅ce. Podczas treningu jeden przestrzelony sierp czy kopni臋cie mo偶e si臋 sko艅czy膰 kontuzja i wykluczaniem z treningu na d艂ugie miesi膮ce. Gdy zawodnik raz zostaje wykluczony z trening贸w na d艂u偶szy czas, zaczyna si臋 obawia膰 ponownej kontuzji, przez co treningi nie id膮, jak i艣膰 powinny mimo ju偶 kompletnego zaleczenia urazu. Jest to normalny mechanizm naszego m贸zgu, aby chroni膰 ko艅czyn臋 czy te偶 cze艣膰 cia艂a, jaka kiedy艣 dozna艂a urazu. Praca z psychologiem pozwala zrozumie膰, 偶e kontuzja to nie koniec 艣wiata, a przej艣ciowy okres, jaki mamy na regeneracj臋 i czas, aby wr贸ci膰 silniejszym. Warto ten czas r贸wnie偶 przeznaczy膰 na uporz膮dkowanie swoich spraw prywatnych czy te偶 wyjazdu na wakacje, na kt贸ry nie by艂o czasu przez napi臋ty grafik treningowy.

Dzi臋ki za wytrwanie do ko艅ca i mam nadzieje, 偶e przekona艂em Was chocia偶 troch臋, 偶e praca ze specjalist膮 psychologiem jest bardzo pomocn膮 spraw膮, je艣li chcemy by膰 sportowcami osi膮gaj膮cymi szczyty. Wiem to z w艂asnego do艣wiadczenia, bo gdyby nie praca nad w艂asn膮 g艂ow膮 to nie mia艂bym nawet odwagi na za艂o偶enie strony, na kt贸rej to czytacie. Pozdrawiam 馃檪

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply