fbpx
0

Koszyk

PsychologiaSport

TRENING UWAŻNOŚCI W SPORTACH WALKI❗❗❗👊

By 10 grudnia 2017 No Comments

TRENING UWAŻNOŚCI W SPORTACH WALKI❗❗❗👊
Dzisiaj trochę o uważności. Uważność jest wbrew pozorom bardzo istotną cechą tak naprawdę w każdym sporcie i od Skupienia uwagi często zależy czy podniesiesz ciężar, trafisz przeciwnika, w odpowiednim momencie wystartujesz na linii startu. Postaram się nie zanudzić coachingowym gadaniem i skupić się na konkretach. Wszystko to abyś był skuteczniejszym jako sportowiec 😉
CZYM JEST UWAŻNOŚĆ ???
W głównej mierze jest to zdolność do odrzucania bodźców, jakie odciągają naszą uwagę od tego, co w tym momencie powinno ją całkowicie zabsorbować. Bodźce możemy podzielić na te zewnętrzne (np. inni ludzie lub dźwięki przeszkadzające się skupić na pracy, sąsiad z wiertarką będzie wiedział o co chodzi 😉 ) oraz te wewnętrzne (do nich zaliczamy nasze myśli oraz odczucia emocjonalne, jaki i fizyczne, przykładem jest, myśl, że mi nie wyjdzie i przegram walkę,( stres przed egzaminem na studiach, ból brzucha lub biegunka, która nie pozwala się skupić) . Jeżeli przyjrzymy się dzisiejszemu światu, to dojdzie do nas, że jesteśmy otoczeni różnymi bodźcami i jest ich coraz więcej. Reklamy na bilbordach, smart fony i powiadomienia z mediów społecznościowych, telewizja i radio, przez które przelewa się masa informacji. Nasz mózg ma ograniczenia, z jaką ilością bodźców może sobie poradzić (jest to również zdolność poniekąd wrodzona, ale da się ja wyćwiczyć, Kobiety mają z natury większą podzielność uwagi, aby opiekować się potomstwem a kontrolerzy lotów wykazują większą zdolność podzielności uwagi po latach koordynowana lotów samolotowych) jednak w głównej mierze ilość bodźców jest zbyt duża i nasz mózg w obronie przed ilością zwiększających się bodźców dokonuje selekcji i generalizacji (dlatego nie zwracasz uwagi na samochód na ulicy, ale na ferrari już tak, bo jest rzadko spotykane, oraz mimo że zamknąłeś drzwi na klucz, nie jesteś w stanie przypomnieć sobie tego faktu i cały dzień w pracy myślisz, czy na pewno to zrobiłeś).
Dlatego, jeżeli chcesz się nauczyć jakieś czynności lub być w dalej chwili mocno skuteczny musisz odrzucić inne bodźce a skupić się na tej konkretnej czynności. Pamiętasz jak na swoim pierwszym treningu, skupiałeś się nawet na najprostszej technice?? Tylko gdy trochę się rozkojarzyłeś to wszystko szło źle, ale po jakimś czasie zacząłeś wykonywać to automatycznie.
Uwaga w sportach walki w główniej mierze powinna być skoncentrowana na przeciwniku i wygraniu walki. Jeżeli jest to trening, wtedy powinieneś się skoncentrować na technice zadanej przez trenera lub swoim sparing partnerze.
CO ZABURZA UWAŻNOŚĆ???
-PRESJA TŁUMU I KIBICE. Jako że każdy sport by nie istniał bez kibiców, tak też jest i w sportach walki. Twoim głównym zadaniem na początku oswoić się z publiką a w późniejszym etapie nauczyć się walczyć przed dużą publicznością, która ma cię motywować do pracy, a nie demotywować. Możliwe, że będzie potrzebna w Tym aspekcie praca z psychologiem sportowym oraz praca nad podejściem do wykonywanego zadania. Idealnym przykładem jest Marcin Różalski, który zamiast przejmować się przeciwnikiem, wychodzi do walki po prostu dać dobre show. Jest to dobry zabieg zdejmujący z nas presję wygranej a w zamian za to skupieniu się na oddaniu dobrej walki, która jest mocno ceniona przez kibiców.
– ZBYT DUŻA ILOŚĆ POBUDZAJĄCYCH SUPLEMENTÓW. Wbrew pozorom, gdy przesadzimy stymulanty, nie dają nam dużego skupienia. Po przekroczeniu pewnego progu niestety gromadzące się w krwiobiegu hormony stresowe powodują rozproszenie uwagi. Przed walką nie warto stymulować się dużą ilością stymulantów, ponieważ w połączeniu z adrenaliną walki może dojść do dużych błędów w pracy układu nerwowego i skupienia. Stosuj delikatniejsze pobudzacze takie jak L-tenina, która dodatkowo wprowadza nas w stan lepszego skupienia i samopoczucia niż kofeina.

 

-ZMĘCZENIE,CZYLI BRAK ENERGII Czyli jak to powiedział generał Paton: zmęczenie wszystkich z nas robi tchórzy, co jest niestety prawdą. Niewyspanie lub zbyt mocne treningi przed walką zaburzą twoje zdolności skupiania się. Przed zawodami daj sobie tydzień luzu, a w okresie startowym trenuj mądrze, a nie do zajazdu dbając o aspekty regeneracji.

-BRAK PEWNOŚCI SIEBIE I W SWOJE UMIEJĘTNOŚCI. W tym przypadku warto trenować swoją głowę, ponieważ czasem to ona poprzez negatywne myśli odbiera nam uwagę. Warto w tym przypadku trenować z psychologiem oraz raz na jakiś czas zrobić trening na przełamanie co uczy nas przekraczać granice załamania. Dobre będą w tym przypadku długie sparingi oraz długie treningi obwodowe z niskim czasem odpoczynku. Może to być przykładowo 4-5 obwody po 12 ćwiczeń 30 sec pracy 5 sec przerwy pomiędzy ćwiczeniem oraz 2 min przerwy pomiędzy obwodem. Nie chodzi tu o budowanie formy sportowej, ale o udowodnienie sobie, że możesz więcej, niż myślisz, oraz przełamania bariery zmęczenia. Są to treningi bardzo mocne, dlatego róbmy je tylko raz na jakiś czas w ramach budowy pewności siebie u naszego zawodnika. Powoduje to konflikt pomiędzy twoja głowową mówiącą, ze nie dasz rady, a tym ze dalej pracujesz. Ma być to trening z założenia bardzo trudny i wymagający dla twojej psychiki.
-ZŁY STAN UKŁADU NERWOWEGO, czyli w głównej mierze wszystkie stresory wokół ciebie, które obciążają twój układ nerwowy. Może to być stresujący partner, szef, ale również niedobory pokarmowe zwłaszcza witamin z grupy B kwasów omega 3 oraz innych mikro i makroelementów. Barak odpowiedniej ilości wody (często niedobór sodu i potasu powoduje braki koncentracji, co u sportowców bywa częste zwłaszcza podczas treningu w dużych temperaturach) infekcje,  pasożyty, oraz praca zmianowa. Zadbaj o relaks oraz dobrą dietę, oraz naucz się reagować na trudne sytuacje w życiu mniej impulsywnie. Dobrze również wpleść sesje mobility z oddechem przeponą oraz saunę lub terapię zimnem.
-ZBYT DUŻA ILOŚĆ NEUROPRZEKAŹNIKÓW POBUDZAJĄCYCH. Jeżeli twoja chemia mózgu nie działa tak, jak powinna, to ciężko ci się skupić i skoncentrować na jednej rzeczy. Jeżeli podczas czytania książki lub w trakcie dnia nie umiesz się skoncentrować na jednej czynności to możliwe, że twoje neuroprzekaźniki nie są w równowadze. Neuroprzekaźniki, które w głównej mierze odpowiadają za skupienie to Acetycholina oraz Gaba. Można wpływać na nie suplementami takimi jak Hupercyna A (względnie bezpieczny suplement na podniesienie Acetycholiny) jednak robienie to na własną rękę może być niebezpieczne. W Internecie dostępny jest test BRAWERMANA mierżący na podstawie pytań i wywiadu Twoje poziomy neuroprzekaźników. Po wykonaniu testu zgłoś się do kogoś, aby pomógł dobrać ci suplementację lub poczytaj dokładnie co może czy pomoc, ale jednocześnie nie zaszkodzi. Warto również na jakiś czas odstawić i zrobić sobie detoks od przed treningówek i pobudzaczy, ponieważ pokręcają dopaminę, która po przedawkowaniu powoduje lek, rozdrażnienie oraz nie możliwość skupienia.

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply