fbpx
0

Koszyk

TRENING WZROKU W SPORTACH WALKI

Dziś poruszę temat, który wydaje mi się jest kompletnie pomijany na Polskim podwórku w kontekście przygotowania motorycznego w sportach walki. Będzie o naszych oczach i dominującym zmyśle człowieka jakim jest wzrok.  Z początku może wydawać się to naciągana teoria jakoby w sportach walki trzeba by było trenować oczy, ale dajcie mi chwilę to postaram się Was przekonać, że trenując tą część naszego ciała możecie znacznie poprawić swoją efektywność w walce. Postaram się Wam również pokazać dlaczego nie widzimy dobrze jako większość populacji i gdzie leży geneza problemu. Zaciekawieni ? No to ruszamy z tematem, aby lepiej zrozumieć nasze oczy i zmysł jakim jest wzrok.

Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że wiedza tu przekazywana będzie się mocno zazębiała z wiedzą jaką możecie uzyskać u okulisty ale nie jest to porada lekarska tylko techniki sportowe, jakie mają się przyczynić to poprawy wydajności sportowca. Gdy macie problem z oczami to porady i ćwiczenia opisane przeze mnie w tym artykule mogą pomóc lub nie i jedynym słusznym wyjściem będzie udanie się do specjalisty. Jednym słowem chcę Wam przekazać, że leczenie się na podstawie artykułu w Internecie nie będzie dobrym wyjściem. Traktujcie ten artykuł wiec jako sposób na stanie się lepszym sportowcem, a nie na sposób leczenia swoich oczu choć pozwolę sobie zasugerować, które konkretnie metody są i mogą pomóc w konkretnym problemie ze wzrokiem.

OCZY W SPORTACH WALKI

Zmysł wzroku jest dominującym zmysłem u człowieka. Na przykład u Psa dominującym zmysłem jest węch i po stracie tego zmysłu wasz czwonorog odczuje większa stratę i będzie gorzej funkcjonował. W sporcie wzrok jest jeszcze ważniejszy ponieważ często decyduje o sprawności zawodnika. Czy to piłka nożna, sporty walki lub koszykówka decyzje podejmujemy w oparciu o podstawowy zmysł jakim jest wzrok. Zarówno na boisku, czy też ringu/klatce dana sytuacja jest najpierw rejestrowana przez oczy, i na postawie obrazu nasz mózg podejmuje decyzję co zrobić w danej chwili.  Ciężko zasłonić się przed ciosem, którego nie widzimy lub nie byliśmy w stanie dostrzec poprze osłabioną zdolność widzenia. Dlatego też trening wzroku jest praktykowany bardzo często w największych ośrodkach przygotowania motorycznego w stanach i na świecie. Zdano sobie sprawę, że sprawne ciało to poniekąd sługa wzroku i mózgu i bez sprawnie działających tych struktur nie osiągniemy wyżyn sportowych.

Jako ludzie potrzebujemy założonego czasu na ruch od czasu wystąpienia bodźca.

-Bodźce czuciowe 700 ms

-Bodźce wzrokowe 190 ms

-Bodźce słuchowe 160 ms

Jak widać najszybciej zareagujemy po usłyszeniu niebezpieczeństwa ale u dobrze wytrenowanych sportowców reakcja na bodźce wzrokowe zdecydowania wyprzedza bodźce słuchowe. Jest to naturalna adaptacja ciała do częstego wypatrywania zagrożenia lecącego w ich stronę. Istnieją przypuszczenia, że u najlepszych sportowców na świecie czas reakcji na bodźce wzrokowe może się skrócić nawet do 100 ms. Mam nadzieję, że to ostatecznie przekona Was jak ważne są oczy sportowca i dlaczego warto trzymać je w dobrej formie.

WSPÓŁCZESNA CYWILIZACJA WROGIEM OCZU

Chyba każdy się zgodzi, że mięśnie, które są nie używane zanikają lub stają się niewydolne. Jeśli dużo siedzisz to Twoje pośladki stają się zesztywniałe i słabe, jeśli się garbisz to Twoje mienie pleców stają się osłabione. Wszystko to wynika z tego, że mięśnie w zaspawanej pozycji stają się niewydolne, i teraz pytanie, czy nasze oczy są wyjątkiem od reguły ? Oczywiście, że nie. Nasza gałka oczna jest zasilana przez 6 mięsni-4 mięśnie proste i 2 mięśnie skośne. Właśnie dwa ostatnie mięsnie skośne  są bardzo zaniedbane. W dawnych czasach człowiek starał się wypatrywać zagrożenie w postaci dzikiej zwierzyny, musieliśmy patrzeć pod nogi czy nie potykamy się o duży kamień lub korzeń i zerkać w górę, aby ustalić jak wysoko jest słońce i ile jeszcze zostało do zmroku. Dzisiaj dzika zwierzyna jaką spotykamy najczęściej to lipcowe komary, jedyne o co się możemy potknąć to krawężnik, który jest przewidywalnie umieszczony i z automatu wiemy kiedy podnieść wyżej nogę,  zamiast na słonce spoglądamy na telefon, aby dowiedzieć się jaka jest aktualna godzina. Cały ten postęp cywilizacji sprawia, że nasze oczy po prostu nie są odpowiednio trenowane i stają się osłabione. Inaczej mówiąc słabiej widzimy co zdecydowanie przełoży sie negatywnie na nasz czas reakcji na lecący w naszą strone cios, czy też możliwość zauważenia luki w gardzie przeciwnika. Oczywiście sam trening sportów walki trenuje nasz wzrok jednak jesteśmy w stanie ten proces zdecydowanie przyśpieszyć.  Sami pomyślcie, czy, siedząc 8 godzin przed komputerem osoba kierująca swój wzrok w stały nie oddalający się punkt (brak treningu postrzegania głębi, ostrości i widzenia w szerokich zakresach), a następnie przychodząca na trening sportów walki będzie miała bystry wzrok ? Oczywiście, że nie i dlatego warto zająć i treningiem wzroku.

ASPEKTY ODPOWIEDZIALNE ZA PRAWIDŁOWE WIDZENIE

Nasze oko widzi dzięki czterem podstawowym zdolnościom. Omówimy je po kolejni wraz z przykładami treningu danej zdolności. Wszystkie one na raz będą się przekładały na lepsze funkcjonowanie wzroku, a tym samym na skuteczniejsze postrzeganie sytuacji w ringu.

1-RUCH GAŁKI OCZNEJ- jak wspomniałem wcześniej ruchy okrężne są dziś bardzo mało używane i nasze oczy zdecydowanie przez większą część dnia skupiają się na obiekcie przed sobą. Nie ma potrzeby patrzeć pod nogi, gdyż cywilizacyjnie stąpamy po prostym i płaskim podłożu, patrzeć w górę, aby obserwować horyzonty, czy też zerkać do boku, czy aby nie wybiega na nas dzika zwierzyna. Sprawia to, że nasze oczy posiadają osłabione mięśnie i bardzo wąski zakres postrzegania szerokokątnego. W kontekście sportów walki osłabiona będzie zdolność dostrzegania ciosów lecących z bocznych i dolnych kierunków. (sierp, hak)  Dodatkowo pozycja jaką przyjmują zawodnicy stójkowi (Garbinie się wynikające z gardy) sprawia, że dochodzi do wady postawy i wysunięcia głowy do przodu, co przekłada się na zaklinowaniu oczu w ich w górnym zakresie i słabe widzenie tego co się dzieje na dole. Jeśli często wyłapujesz doły lub haki to możliwe, że zlokalizowalismy winowajcę. J   Niektóre z mięsni są nadmiernie spięte inne znowuż nadmiernie rozciągnięte.

JAK TRENOWAĆ ?

Sprawa jest dość prosta. Wystarczy wyciągnąć przed siebie palec i nieodrywająca o niego wzroku wykonywać okrężne ruchy w granicach zakresu naszej zdolności widzenia. Z początku powinny być to małe ruchy, ponieważ nasze mięsnie oczu powinny się rozgrzać jak każde inne mięsnie, a z każdym kolejnym okrążeniem powinniśmy poszerzać zakres ruchu. Istotne to, aby pozycja w jakiej wykonujemy ćwiczenie była na baczność. Inaczej mówiąc cofamy głowę do tyłu robiąc podwójny podbródek, spinamy lekko łopatki i napinamy lekko brzuch oraz pośladki. Ma to na celu naukę poprawnej pozycji stojącej, co przełoży się też na lepsze ruchy naszej gałki ocznej i da jej szersze pole widzenia podczas wykonywania samego ćwiczenia. Istotne również będzie to, aby nie kręcić szyją tylko podążać za placem jedynie wzrokiem.   UWAGA jeśli nigdy nie wykonywałeś tego typu ćwiczenia, a Twoje mięśnie wzroku są osłabione to może dochodzić do zawrotów i bólów głowy. Z czasem, gdy wzrok stanie się lepszy tego typu problemy powinny ustać.

2-POSTRZEGANIE GŁEBI- kolejnym krokiem jaki wykonujemy, gdy już mamy odpowiednie zakresy widoczności gałki ocznej będzie postrzeganie głębi. Nasze oczy widzą w dwóch wymiarach i dopiero ośrodki zlokalizowane w mózgu przerabiają obraz na trójwymiarowy. Zdolność ta jest nam potrzebna, aby dostrzegać prawidłowo dystans do przeciwnika oraz widzieć lepiej ciosy z tylnej ręki, bądź zadane z dalszej odległości.

JAK TRENOWAĆ ?

Sprawa jest po raz kolejny dość prosta. Wystarczy wyciągnąć przed siebie jeden palec, a palcem drugiej ręki wykonujemy krążenia dookoła. Skupiamy wzrok raz na palcu, który jest nieruchomo, a kolejnym razem przerzucamy wzrok na place który wykonuje krążenia. Również i tutaj możemy próbować wykonywać coraz to obszerniejsze koła.

3-OSTROŚĆ WIDZENIA-jest to zdolność jaką chyba każdy z nas miał badaną chociaż raz w życiu u okulisty, czyli czytanie coraz mniejszych literek na tablicy. Bedzie to poraz kolejny istotny aspekt w celu dostrzegania ciosów i zamiarów przeciwnika zwłaszcza u zawodników szybkich. Im sprawniej skoncentrujemy wzrok i ostrość na ruchu szybszego od nas zawodnika tym mniejsze ryzyko, że jego cios dojdzie do celu.

JAK TRENOWAĆ ?

Najprostszym sposobem jest odbijanie piłki tenisowej od ściany i obserwowanie je przez cały czas. Aby utrudnić zadanie można na piłce napisać literę lub cyfrę i starać się dostrzec ja podczas ćwiczenia.  Łatwiejszą wersją tego ćwiczenia będzie Kozłowie piłki od ziemi. Jeśli natomiast chciałbyś ćwiczenie uczynić trudniejszym to wystarczy wykonać ćwiczenie w ciemniejszym pomieszczeniu. Im mniej światła, tym zdolność widzenia ostrości jest gorsza.

4-WIDZNIE PERYFERYJNE- ta cecha odpowiada za widzenie wszystkiego co się dzieje dookoła i wychwytujemy to tak zwanym katem oka.  W punkcie numer jeden trenowaliśmy mięsnie, aby były w stanie wykonywać obszerne ruchy, a teraz spróbujemy przekuć tą zdolność na widzenie szczegółowe.

JAK TRENOWAĆ?

Najlepiej wykonywać to ćwiczenie z partnerem. Ustawiamy się  w odległości około pół metra od siebie.  Osoba trenująca wybiera na jeden punkt na którym skupia wzrok. Przyjmijmy, że będzie to guzik od koszuli lub kołnierzyk.  Druga osoba wyciąga dłonie przed siebie i zaczynając stosunkowo blisko twarzy pokazuje zmienną ilość palców na dłoniach. Zadaniem osoby ćwiczącej jest dostrzeżenie ile aktualnie palców pokazuje partner bez wykonywania ruchów szyją. Wraz z czasem trwania ćwiczenia rozsuwamy dłonie coraz szerzej i badamy gdzie skończy się danej osobie zdolność widzenia. Warto mieć na uwadze, że ze względu na specyfikę sportów walki trzeba trenować wzrok pokazując palce z góry z dołu i z boku, ponieważ ze wszystkich tych kierunków mogą nadlecieć ciosy.

To tyle na dziś. Są to podstawowe aspekty jakie warto wdrożyć w celu treningu wzroku ale nie jedyne. Bardziej zaawansowane techniki poruszam na swoich szkoleniach z zakresu przygotowania motorycznego w sportach walki, oraz na kanale YouTube na, który Was serdecznie zapraszam. Pamiętajcie, że trening wzroku nie przyda się jedynie w sporcie. Często, gdy mamy problem ze wzrokiem to pędzimy do okulisty i kupujemy okulary, a czasem po prostu warto zmusić swój wzrok wypisanymi wyżej ćwiczeniami to treningu, co poprawi ich zdolność widzenia i uchroni nas przed utratą wzroku.

 

Źródła:

Athletic Development- TRENING WZROKU

Sports Vision Training- stack.com

The Rise of Sports Vision Training: neurotracker.net

The Basics of Sport Vision Training with Dr. Brandon Walley

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply