fbpx
0

Koszyk

Sport

BARK馃憟馃憟

By 9 pa藕dziernika 2017 No Comments

BARK馃憟馃憟

-Bark cz艂owieka jest miejscem jednym z najbardziej nara偶onych na urazy. Pracuje on bezustannie w wielu kierunkach i p艂aszczyznach, przy pomocy wielu staw贸w i mi臋艣ni. Sprawia to, 偶e wszystkie dolegliwo艣ci b贸lowe s膮 mocno odczuwalne.馃憟

-Staw barkowy, podobnie jak miednica, jest stawem kulistym, kt贸ry pozwala nam na ruchy obrotowe. 馃憟

-Po艂膮czenie ko艣ci ramiennej i panewki jest bardzo p艂ytkie (ko艣膰 udowa tworz膮ca miednic臋 jest g艂臋biej osadzona,) mamy w stawie barkowym bardzo du偶膮 ruchomo艣膰, niemal偶e w ka偶dym kierunku. 馃憟

-Bark ma kilka punkt贸w podparcia/ stycznych. Obojczyk stanowi dla barku sztywne podparcie, a z 艂opatk膮 艂膮cz膮 go jedynie mi臋艣nie. Taka konstrukcja wraz z p艂ytkim osadzeniem pozwala na manipulowanie r臋k膮 w r贸偶nych kierunkach, r贸wnie偶 dzi臋ki temu , 偶e ruchomy jest ca艂y bark. Jednak przyp艂acamy to du偶ym ryzykiem kontuzji i bolesno艣ci w tym stawie.馃憟

-Bardzo cz臋st膮 przyczyn膮 bolesno艣ci bark贸w jest nadmierna protekcja 艂opatki (garbienie si臋) w odcinku piersiowym. Bark powinien tworzy膰 jedn膮 lini臋 z naszym p艂atkiem ucha i im mocniej ta linia si臋 mija, tym mocniej bark jest ustawiony w niepoprawnej pozycji.馃憟

-W momencie zbyt mocnego i d艂ugotrwa艂ego ustawienia ko艣ci ramiennej w barku dochodzi do tarcia o siebie struktur stawowych i wi臋zad艂owych. Powoduje to bolesno艣ci oraz w dalszej konsekwencji stan zapalny i niszczenie stawu ramiennego. Na taki stan rzeczy b臋d膮 mia艂y wp艂yw zbyt d艂ugie godziny przesiadywania za biurkiem i tak zwana komputerowa postawa, lub je偶eli jeste艣 aktywny fizycznie, zbyt du偶o ruch贸w wyciskania w stosunku do przyci膮gania. Je偶eli bol膮 Ci臋 barki, mniej trenuj klatk臋, a wi臋cej czasu po艣wi臋膰 treningowi plec贸w.馃憟

-Tkanki mi臋kkie kt贸re s膮 spi臋te, b臋d膮 powodowa艂y ci膮gni臋cie i sztywno艣膰 stawu. Nale偶y rozmasowa膰 je przy pomocy masa偶u lub rolowania. Rozlu藕nij klatk臋 piersiow膮 oraz okolice 艂opatki a nast臋pne mi臋艣nie najszersze grzbietu. 馃憟

-Aby zdiagnozowa膰 z艂膮 centralizacj臋 ko艣ci ramiennej: sta艅 przy 艣cianie ty艂em; dotykaj膮c odcinkiem piersiowym, g艂ow膮 oraz po艣ladkami i pi臋t膮 do 艣ciany, unie艣 jedn膮 r臋k臋 nad g艂ow臋. Je偶eli nie jeste艣 w stanie tego zrobi膰 lub zrobi艂e艣 to z ugi臋tym 艂okciem albo z pomoc膮 kompensacji w odcinku l臋d藕wiowym (rozci膮gn膮艂e艣 偶ebra) to musisz popracowa膰 nad swoimi barkami.馃憟

-Aby najbezpieczniej wykonywa膰 ruch w sporcie lub na si艂owni, powinni艣my wykona膰 w barku rotacj臋 zewn臋trzn膮. Najpro艣ciej m贸wi膮c powinno by膰 jak najmniej przestrzeni pomi臋dzy Twoim ramieniem, a pach膮 wykonuj膮c ruch na si艂owni. Stabilizujesz w ten spos贸b bark, nie powodujesz tarcia 艂opatki i ko艣ci ramiennej o wi臋zad艂o mi臋艣nia nadgrzebieniowego. 馃憟

-Drug膮 wa偶n膮 rzecz膮 jest 艣ci膮gni臋cie 艂opatki do ty艂u i w d贸艂 co da napi臋cie i stabilizacj臋 mi臋艣niow膮 stawowi barkowemu. 馃憟

-W okolicach naszej 艂opatki le偶膮 4 mi臋艣nie, tak zwane sto偶ki/pier艣cie艅 rotator贸w, w sk艂ad tych mi臋艣ni wchodz膮 M. nadgrzebieniowy, m.podgrzebieniowy, M. ob艂y mniejszy i M.pod艂opatkowy. Si艂a i stan tych mi臋艣ni jest bardzo istotny w zapobieganiu bolesno艣ciom bark贸w i ich kontuzji. Je偶eli narzekasz na bolesno艣ci bark贸w watro r贸wnie偶 wzmacnia膰 go poprzez odwodzenie ramienia na zewn膮trz, poniewa偶 za to w艂a艣nie odpowiadaj膮 mi臋艣nie sto偶ka rotator贸w. 馃憟

-Jak okaza艂o si臋 w badaniach, zdrowie barku jest mocno uzale偶nione od si艂y naszego chwytu. Wzmocnij chwyt poprzez takie 膰wiczenia jak martwy ci膮g bez pask贸w i spacer farmera, a b臋dziesz si臋 cieszy艂 d艂u偶ej zdrowymi i silnymi barkami.

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply