fbpx
0

Koszyk

Trening

BIODRO

By 27 sierpnia 2017 No Comments

BIODRO👆

-Najprostszym testem dla biodra jest to jak Ty lub twój podopieczny stoisz. Jeżeli masz jedną stopę ustawioną inaczej niż drugą lub stoisz mocniej na jednej nodze, to znak ze w twoim biodrze jest dyzbalans strukturalny.👆

-Szeroko rozstawione stopy oraz ich rotacja na zewnątrz świadczy bardzo często o problemach i bólach w kręgosłupie lędźwiowym.👆

-Biodro jest naszym największym stawem o dużych ruchomościach. Gdy okalające biodro mięśnie są pospinane i nieaktywne ( poprzez zbyt długie siedzenie) dochodzi do złego przenoszenia sił na górną część ciała.👆

-Zmiany zwyrodnieniowe w biodrze są spowodowane latami złego ustawienia kości wewnątrz stawu. Biodro jest naszym najlepiej zabezpieczonym przez wiązadła stawem, dlatego częściej pojawiają się w nim zmiany zwyrodnieniowe niż uszkodzenia, jak to ma miejsce np. w przypadku kolan. Poprzez swoją siłę ciężko je uszkodzić (zazwyczaj ma to miejsce dopiero w wypadkach samochodowych itp.) jednak złe ustawienie stawów przypłacamy po latach zmianami zwyrodnieniowymi.👆

-Ból w biodrze nie zawsze świadczy o zmianie zwyrodnieniowej. Często zbyt mocno spięta przednia lub tylna taśma mięśniowa wokół biodra powoduje ciągnięcie kości mocniej w przód, lub w tył co powoduje nadmierne tarcie i decentralizację kości w stawie biodrowym.👆

-Przodopochylenie lub tyłopochylenie miednicy podczas dużej częstotliwości ruchu, (np. bieganie) powoduje przepracowywanie się i urazy mięśni zginających biodro. Zajmij się tymi dysfunkcjami, jeżeli je u siebie widzisz, aby trenować długo bez kontuzji.👆

-Mięsień gruszkowaty, który jest schowany w głębokich warstwach mięśni pośladkowych z powodu osłabienia, napięcia, skrócenia lub złego ustawienia podrażnia nerw kulszowy, który leży pod nim. Stąd już prosta droga do tak zwanej rwy kulszowej lub objawów bardzo podobnych do niej.👆

-Bardzo często powodem butt winka, czyli zawijanie miednicy pod siebie bywają spięte przywodziciele uda. Jeżeli nie możesz sobie poradzić z tym problemem, to spróbuj zająć się rozluźnianiem przywodzicieli uda.👆

-To, że powinno się dotykać podczas skłonu w przód dłońmi do podłogi to mit. Jeżeli tak robisz, to prawdopodobnie masz przodopochylenie miednicy, (Jeden z powodów bolesności w odcinku lędźwiowym) lub masz hiper mobilność stawową.👆

-Warto zadbać o poprawę rotacji zewnętrznej w biodrze co teraz wszyscy wykonują, ale równie ważna będzie rotacja wewnętrzna. Jeżeli masz słabą ruchomość rotacji wewnętrznej w biodrze, to podczas biegu twoja miednica nie skręci się obciążając biodro, lecz przejmie tę funkcję sąsiedni staw, czyli kolano lub odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Stąd już niedługa droga do bolesności tych stawów, które nie są przystosowane do tego typu ruchów) w przeciwieństwie do miednicy.👆

-Każdy ruch schylania się powinien zaczynać się od miednicy, czyli tak zwany hip hinge. Najprostszym przykładem może być przysiad lub martwy ciąg. Jeżeli pierwszym stawem rozpoczynającym ruch będzie kolano, to przejmie ono całe obciążenie. Stawem, który lepiej sobie radzi z przenoszeniem obciążeń jest miednica (dużo większy staw z większym zakresem ruch w każdym kierunku oraz lepiej zabezpieczony przez okalające ją mięśnie i stawy) dlatego zaleca się rozpoczynanie ruchu właśnie od miednicy.

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply