fbpx
0

Koszyk

CZY MASZ NIEDOBORY WITAMINY D3???☀☀☀

Witam. Jak pewnie wiecie lub nie, praktycznie wszyscy w obecnych czasach cierpimy na niedobór witaminy D3 (według statystyk 90 procent Polaków cierpi na jej niedobór w okresach jesiennych i zimowych). Witamina D znajduje się w naszym pożywieniu między innymi w jajach, tłustych rybach morskich, mięsie itp. Jednak największa jej ilość pochodzi nie z jedzenia, a z produkcji przez nasz własny organizm. Aby do tego doszło, potrzebujemy słońca, bo to ono jest jakby zapalnikiem dla naszej skóry, żeby zacząć produkować witaminę D3. Witamina pochodzi w największych ilościach……. od was samych. Po prostu ją tworzymy. Warto nadmienić, aby nadać większej powagi sprawie, że nasz organizm posiada receptory we wszystkich komórkach naszego ciała, tylko na dwie substancje, a mianowicie na Jod i… na witaminę D3 właśnie.

WITAMINA D3 W PŁATKACH ŚNIADANIOWYCH??☀☀☀

Przemysł spożywczy, aby nas zachęcić do kupna danego produktu, dodaje gdzie może witaminę D i można spotkać wielkie napisy walące do nas na opakowaniu, że produkt został wzbogacony w tę witaminę. Jednak zazwyczaj producenci dodają do produktów witaminę D2, a nie D3, ze względu na oszczędność. Witamina D2 jest mniej aktywną formą niż witamina D3 oraz jest dużo bardziej toksyczna w dużych dawkach!!!

CZY MASZ NIEDOBORY WITAMINY D3??☀☀☀

Teraz moment na małe przemyślenie. Ile czasu w ciągu dnia spędzacie na powietrzu i ekspozycji na słońce?? Obstawiam, że godzinę albo i mniej. Pracujemy w pomieszczeniach, przemieszczamy się w samochodach i to wszystko powoduje, że mało kto w dzisiejszych czasach ma jej odpowiedni poziom. Z mojego doświadczenia wynika, że praktycznie wszystkie osoby, z jakimi pracowałem, cierpiały na jej niedobór, co potwierdzały wyniki badań.

Jeżeli ktoś chciałby sprawdzić u siebie poziom witaminy D3, to badamy witaminę D3 25OH. To badanie miarodajne i jest w stanie powiedzieć, jaki macie jej poziom. Poziom witaminy D3 powinien być tak mniej więcej w 70 procentach normy. Jeżeli jest poniżej, to nie jest dobrze i muszę Was zmartwić tym, iż normy są niestety zaniżone i po prostu dostosowane do dzisiejszych czasów. To, że łapiecie się w normie, nie oznacza, że jest OK, bo normy laboratoryjne, a funkcjonalne (Takie, jakie będą odpowiednie dla indywidualnej osoby) mają się nijak do siebie.

Najskuteczniej witamina D3 jest wytwarzana przez skórę w godzinach południowych. Już około 30 min ekspozycji na słońce spowoduje, że rozpocznie się w Waszym organizmie proces jej wytwarzania. Warto pamiętać o tym, że jeżeli spalimy się na ‘heban niczym blondynka z solarium, to cała ilość witaminy D3, jaką wytworzyliśmy, zostanie zużyta do naprawy oparzeń, jakie sobie zafundowaliśmy. Więc wszystko z głową.
Można, a nawet powinno się w obecnych czasach suplementować witaminę D3. Wierzcie mi, że poprawa samopoczucia, odporności jest wręcz niesamowita i zdarzało mi się, że gdy uzupełniłem komuś poziom witaminy D3 w organizmie, to pisał do mnie z podziękowaniami za poprawę nastroju i posądzał mnie o to, że dosypuję mu jakieś nielegalne środki do suplementacji. Dawkę dobieramy zawsze na podstawie wyniki badań i raczej nie na ślepo, ponieważ są osoby, które mają naturalnie większa ilość witaminy D3 w organizmie i możemy przesadzić. Dla jednego będzie wystarczającą dawką, dawka rzędu 2000 jednostek, a dla innego 5000 jednostek. Warto nadmienić, że witaminę D suplementujemy zawsze z witaminą A i bardzo pomocna będzie również witamina K2.

CZY SOLARIUM JEST DOBRE NA NIEDOBORY WITAMINY D3?☀☀☀

Niestety nie. Witamina D wytwarza się jedynie podczas ekspozycji na promienie UVB. W solarium mamy zupełnie inne promieniowanie no, chyba że są tam złożone lampy, które dają takie promieniowanie. W solariach konwencjonalnych nie sposób uświadczyć takich lamp. Osobiście spotkałem się z tego typu lampami jedynie w uzdrowiskach itp.

ZA CO ODPOWIADA W NASZYM ORGANIZMIE WITAMINA D3?☀☀☀

Witamina D, podobnie jak pozostałe witaminy, pełni bardzo ważną funkcję. Pobudza wchłanianie wapnia i fosforu, a także zapobiega nadmiernemu wydalaniu tych pierwiastków z moczem, przez co ma wpływ nie tylko na prawidłowe kształtowanie się kości u dzieci i dorosłych, ale również na ich odpowiednią gęstość w życiu dorosłym i na stan naszego uzębienia. Tak więc ponieważ witamina D3 umożliwia wchłanianie pierwiastków, jej odpowiednia ilość zapewnia dobrą gospodarkę wapniową.

Obecność tej witaminy we krwi wpływa korzystnie na system nerwowy i na skurcze mięśni, w tym serca, gdyż odpowiednia ilość wapnia umożliwia sprawne przewodzenie impulsów nerwowych. Witamina D zapobiega i łagodzi stany zapalne skóry, reguluje wydzielanie insuliny, a tym samym wpływa na odpowiedni poziom cukru w organizmie. Korzystnie wpływa na słuch, gdyż decyduje o dobrym stanie kostek ucha wewnętrznego. Oddziałuje na komórki szpiku kostnego produkujące komórki obronne (monocyty). Warto wspomnieć, że obecność witaminy D zapobiega różnego rodzaju nowotworom, takim jak rak okrężnicy, rak piersi, rak prostaty, chłoniak nieziarniczy.

JAK PRZEBIEGA PRODUKCJA WITAMIN D3 W NASZYM ORGANIZMIE??☀☀☀

Tak samo, jak rośliny posiadają swoją fotosyntezę, tak i my posiadamy coś na wzór tego procesu, aby produkować witaminę D3. Głęboko w skórze znajduje się steroid nazywany 7-dehydrocholesterol (wytwarzany z cholesterolu, więc tu po raz kolejny podkreślam wagę jedzenia cholesterolu w diecie i wręcz przymus jego spożywania. Brak cholesterolu w diecie = brak budulca do wytwarzania witaminy D3), który gdy dostanie sygnał od skóry, zaczyna się przekształcać w cholekalcyferol. Następnie do dzieła wchodzi wątroba i nerki, które przekształcają je do finalnej formy (warto zaznaczyć, że przy problemach z tymi narządami może być problem z produkcją witaminy D3 w organizmie).

Pamiętajcie, że siła z góry płynie do nas od tysięcy lat i nie dajcie sobie wmówić, że słońce jest niezdrowe. Według mnie est to jedna z najzdrowszych rzeczy, jakie możecie sobie zafundować podczas słonecznego dnia. Jedyna uwaga to dla osób z jasną karnacją i zazwyczaj z rudym kolorem włosów. Takie osoby, jak pokazują badania, mają dużo lepszą zdolność do wytwarzania witaminy D3 i w ich wypadku to nie przypadek, że nawet po małej dawce opalania robią się czerwone. Ich organizm nie potrzebuje po prostu dużej eskalacji na słońce, aby mieć odpowiedni poziom witaminy D3

Pozdrawiam 🙂

Żródła:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21154195

Vacek J, Vanga S, Good M i wsp.: Vitamin D deficiency and supplementation and relation to cardiovascular health. Am J Cardiol.2012; 109 (3): 359-63.

Wehr E,Pilz S, Boehm BO I wsp.: Association of vitamin D status with serum androgen levels in men. Clin Endocrinol (Oxf) 2010; 73 (2): 243-8.

Pilz S, Frisch S, Koertke H i wsp. Effect of vitamin D supplementation on testosterone levels in men. Horm Metab Res 2011; 43 (3): 223-5.

Ceglia L, Harris SS Vitamin D and its role in skeletal muscle. Calcif Tissue Int 2013; 92 (2): 151-62.

Chiang CM, Ismaeel A, Griffis RB, Weems S Effects of Vitamin D Supplementation on Muscle Strength in Athletes: A Systematic Review. J Strength Cond Res 2017; 31 (2): 566-574.

Soligard T, Steffen K, Palmer-Green D i wsp. Sports injuries and illnesses in the Sochi 2014 Olympic Winter Games. Br J Sports Med 2015; 49 (7): 441-7.

He CS, Handzlik M, Fraser WD i wsp. Influence of vitamin D status on respiratory infection incidence and immune function during 4 months of winter training in endurance sport athletes. Exerc Immunol Rev 2013; 19: 86-101.

Matras A, Nowak M, Parol D, Śliż D Adequate vitamin D intake and the resistance and injury risk in athletes – the review of current reports Polish J Sport Med 2017; 33(1):1

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply