fbpx
0

Koszyk

Trening

JAK KOMPONOWAĆ TRENING POD KĄTEM FUNKCJONALNOŚCI CIAŁA???👊👊👌👍

By 19 września 2017 No Comments

JAK KOMPONOWAĆ TRENING POD KĄTEM FUNKCJONALNOŚCI CIAŁA???👊👊👌👍

Czym jest trening funkcjonalny ? Trening funkcjonalny ma za zadanie uczynić Cię lepszym w sporcie, który uprawiasz lub lepszym w czynnościach wykonywanych na co dzień: podnoszenie dziecka do góry, spacer z ciężkimi torebkami z weekendowego shoppingu lub w rekreacyjnym wyjeździe na narty.

Teraz pojawia się pytanie, jak komponować trening siłowy, jeżeli nie zależy Ci do końca na tym, żeby być dowalonym jak autobus do Lichenia i wyjść w slipkach wysmarowany bronzerem na scenę ?? Chcesz po prostu w miarę dobrze wyglądać z widoczną masą mięśniową oraz z optymalnym stanem tkanki tłuszczowej. Bardziej niż moda na bycie Super Fit interesuje Cię to żeby być sprawnym, czuć się dobrze we własnej skórze oraz to, żeby nie łapać zadyszki, kiedy musisz biegać za małym generatorem niekończącej się energii zwanej 5-letnim synem.

Full Body Workout👊👊👌👍

Na pomoc przychodzi tak zwany trening całego ciała, w skrócie określany FBW. O ile metoda ta jest stara jak świat i do tej pory polecana osobom, które pierwszy raz łapią za sztangę, to nie nadaje się on dla osoby, która ćwiczy już jakiś czas ??? Jeżeli zależy Ci na ekstremalnym rozwoju swojej sylwetki, to lepiej się sprawdzi tak zwany split, czyli trening dzielony (nie mówię o klasycznym splicie typu klatka biceps, ponieważ nie uważam, ze to do końca dobra opcja nawet dla kulturysty). Jednak jeżeli masz podejście, takie jak opisałem (bycie sprawnym i czucie się dobrze we własnej skórze) lub jesteś sportowcem (jeżeli nie jesteś sportowcem, również nie powinno się myślec o ekstremalnym rozwoju masy mięśniowej) to powinieneś się skupić na naszych podstawowych wzorcach ruchowych.

PODSTAWOWE WZORCE RUCHOWE I SIADANIE NA SEDES👊👊👌👍

Jakie są nasze podstawowe wzorce ruchowe??? Jest ich 7, a mianowicie: przysiad, skłon, wypychanie, przyciąganie, wykrok, rotacja oraz chód. Ja zaliczyłbym jeszcze oddech, który jest naszym pierwszym i bardzo ważnym wzorcem ruchowym, jaki wykonujemy zaraz po urodzeniu. Wszystkie te wzorce ruchowe wzięte w całość pozwalają mi wykonywać wszystkie ruchy dnia codziennego, jak na przykład siadanie na kibelek (skłon), a jeżeli byłbym bez toalety w pobliżu, to musiałbym to zrobić w tak zwanych krzaczkach i skończyłoby się to przysiadem 😉 Ich połączenia w różne kombinacje dają nam wszystko, co widzimy w sporcie, czyli szybkie zmiany ruchów i płynne przejścia z jednej pozycji do drugiej. Prawdziwy trening funkcjonalny powinien uwzględniać wszystkie z tych wzorców ruchowych na jednej sesji treningowej lub w przypadku osoby bardziej zaawansowanej na dwie sesje treningowe.

JAK WYPĘDZIĆ KOMORNIKA ORAZ JAK ZDJĄĆ SŁOIK Z SZAFKI PRZY POMOCY FBW👊👊👌👍

Koncepcja treningu sama w sobie jest banalna, ale musimy uwzględnić jeszcze jedną rzecz. Ruchy wypychania i przyciągania mogą się odbywać w płaszczyznach wertykalnych lub horyzontalnych. Wiem, że namieszałem, ale już tłumaczę, o co chodzi. Jeżeli uniosę ręce nad głowę, aby sięgnąć po słoik na wysokiej półce to oprócz tego, żeby go nie stłuc, muszę wykonać ruch w płaszczyźnie wertykalnej. Odpowiednikiem na siłowni będzie wyciskanie nad głowę sztangi (military press), ale jeżeli chcesz odepchnąć komornika, który właśnie przyszedł po Twoją 52 calową plazmę, to musisz wykonać ruch w płaszczyźnie horyzontalnej. Odpowiednikiem będzie wyciskanie na ławce płaskiej, czyli jedno z najbardziej dyskotekowych ćwiczeń, jakie znam. To samo z przyciąganiem, możemy podciągać się na drążku lub wiosłować sztangą w opadzie tułowia.

Przykład treningu
1-Przysiad ze sztangą trzymaną z tyłu
2-Martwy ciąg z kettlebell
3-Wyciskanie nad głowę plus pompki
4-Przyciaganie, podciąganie na drążku plus wiosłowanie hantlą w oparciu o ławkę
5-Wykroki chodzone ze sztangą
6-Przetaczanie pół sztangi
7-Spacer farmera

Jak widać nie taki trening funkcjonalny, jak się wydaje i trenując funkcjonalnie, wcale nie znaczy, ze musicie stać pół godziny na piłce bosu lub nie rozstawać się z TRXem od momentu minięcia progu siłowni. Powyższy trening to oczywiście przykład i wszystkie ćwiczenia mają swoje inne wersje i odpowiedniki. Na przykład wykrok możemy zamienić na przysiad zakroczny lub split sqad (jedna noga na podwyższeniu), wszystko zależy od waszej kreatywności. Pozdrawiam

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply