fbpx
0

Koszyk

ZALETY I WADY CROSSFITU CZ 1❗❗❗
Czym jest crossfit i dlaczego stał się tak bardzo popularny??? Na wstępie mówię, że artykuł będzie podzielony na 2 części by nie był za długi. Postaram się Wam przybliżyć, czym jest, a czym nie jest crossfit oraz jakie są jego zalety, oraz wady. Utarło się, że każdy trening przy użyciu kettelbell lub wolnego ciężaru to crossfit, tak przynajmniej myśli przeciętny bywalec siłowni, który nie interesuje się mocno sportem, a tylko przychodzi poruszać się do klubu. Jak jest naprawdę???
SZYBCIEJ, MOCNIEJ DŁUŻEJ….❗❗❗
Słowa wstępu to zobrazowanie dzisiejszego świata. Wszystko musi być szybsze, większe, droższe oraz najlepiej na wczoraj. Nie inaczej jest z czasem ćwiczących, a raczej jego brakiem, przez co większość osób chce mieć maksymalnie szybkie efekty w jak najkrótszym czasie. Chcemy wyglądać jak najlepiej, ale zrobić to jak najmniejszym kosztem zasobu, który jest najcenniejszy, oraz nie odnawialny, a jest nim….. Czas 😉 W odpowiedzi na to jest system, a raczej sport o nazwie crossfit. Przebija się on coraz szerszym echem do mediów i telewizji i nie sposób nie spotkać w dzisiejszych czasach osoby, która by nie słyszała, chociaż cokolwiek o magicznym crossficie. Ja oczywiście zalecam samemu się udać na zajęcia i sprawdzić na własnej skórze, czym jest ten sport. Zawsze własne doświadczenie jest sto razy bardziej Twoje niż artykuł, który przeczytasz.
CZYM JEST SPRAWNOŚĆ ??❗❗❗
Aby wyjść naprzeciw ludziom, którzy chcą trenować krótko, ale i efektywnie powstał crossfit. Przy okazji chciano zadbać o to, aby przygotować ćwiczącego na to, że będzie musiał gonić autobus, jak się spóźni do roboty, że trzeba w weekend wnieść szafę na 3 piętro, no i zabezpieczyć ciało przed kontują, jak uda się w zimę na narty. Inaczej mówiąc przygotować na zmienność ruchów i zadań, jakie stawia nam życie codzienne.
Czym jest sprawność ?? Dla jednego będzie to muskularne ciało, dla kogoś innego możliwość przebiegnięcia 3 km bez zadyszki, a dla mniej wymagających po prostu bycie zdrowym i szczupłym. Greg Glassmann określił zdolności motoryczne, jakie są istotne w sporcie oraz w życiu codziennym, aby ubrać crossfit w formę, jaką mamy dzisiaj.
Są nimi:
• wytrzymałość krążeniowo – oddechowa
• wydajność szlaków metabolicznych
• siła
• moc
• zwinność
• elastyczność
• równowaga
• celność
• koordynacja
• szybkość.
Bycie sprawnym to kształtowanie powyższych cech motorycznych. Trening opiera się na dwóch istotnych standardach.
Standard NR1 mówi o nieprzewidywalności zajęć. Ma to za zadanie imitować nasze życie, gdzie nie wiemy, czy za chwile nie potknę się na ulicy (stabilność) czy może za 15 min nie zadzwoni kumpel, aby mu pomóc odpalić auto na popych (siła pchania).
Standard NR2 mówi o rozwijaniu 3 szlaków metabolicznych, jakimi dysponuje człowiek.
-Pierwszy szlak to szlak fosfageny gdzie spalmy ATP i wystarcza na krótki odcinek czasu. Przykładem może być sprinter lub ciężarowiec podnoszący duży ciężar.
-Drugi szlak to szlak glikolityczny i w nim czerpiemy energię z węglowodanów oraz zgromadzonym w mięśniach glikogenie. Przykładem będzie bieg na 400m lub podnoszenie ciężarów w dużej liczbie powtórzeń.
-Trzecim i ostatnim będzie szlak tlenowy, gdzie istotna będzie kondycja układu krwionośnego oraz oddechowego. W nim pobierając tlen z powietrza, spalamy substraty energetyczne w tym tłuszcze, ale i w jakimś stopniu ATP oraz glikogen. Przykładem będzie biegacz długodystansowy na 2-10 km i więcej.
JAK WYGLĄDAJĄ ZAJĘCIA ??❗❗❗
Podstawowy trening crossfit składa się z:
-Rozgrzewki ogólnej
-Rozciągania oraz mobilizacji dynamicznej
-Aktywacja mięśni głęboki oraz wzorców ruchowych, jakie będą wykonywane na treningu.
–WOD, czyli Workout Of the Day. Trening jest krótki, ale intensywny. Mamy tam elementy gimnastyki, kettelbell, trójboju, dwuboju olimpijskiego, oraz biegania lub innej formy treningu kondycyjnego.
CZY CROSS TRENING TO TO SAMO CO CROSSFIT???❗❗❗
Nazwa crossfit jest zastrzeżona przez firmę Reebok i aby klub mógł prowadzić tego typu zajęcia, musi wykupić licencję. Tak samo jest choćby z nazwą ZUMBA, która również wymaga odpowiedniej licencji. Dodatkowo trener, aby mógł prowadzić zajęcia, musi ukończyć kurs, który kosztuje około 1000 dolarów. Idąc na zajęcia do klubu gdzie nazwa zajęć to cross trening i nie prowadzi ich trener z ukończonym kursem (również klub musi opłacić licencję, aby móc się posługiwać nazwą crossfit), nie może nazywać się crossfitem a jedynie jego imitacją. Oczywiście trener może być osobą kompetentną, ale standardy są jasne i klarowne. Wiele klubów po prostu prowadzi treningi crossfit bez wykupowania drogich licencji pod nazwą cross i jeśli trener jest wykwalifikowany, to zajęcia nie odbiegają jakościowo od tych certyfikowanych nazwą crossfit.
CZY CROSSFIT JEST KONTUZYJNY ??❗❗❗
Cóż i tak i nie. Właśnie dlatego, że crossfit prowadzą równeiż trenerzy bez uprawnień i niemający czasu przeprowadzić treningu jak należy (również ze względu na uboższe wyposażenie fitness klubów w sprzęt do treningu mobilności, lub po prostu brak wiedzy jak to zrobić) stwarza opinie, że taki trening jest kontuzyjny i niebezpieczny. Nie ma podziału na grupy początkujące oraz zaawansowane. Każdy może przyjść na taki trening, mimo że trenuje raptem tydzień. Przykładem może być Pani, która przychodzi na zajęcia crossfit 4 razy w tygodniu, bo musi schudnąć do ślubu. Wyczytała w internecie, że crossfit to najlepsza forma spalenia zbędnej oponki i VUALA!!! Pojawia się na treningu. Kontuzja murowana!!! Właśnie w momencie, gdy wkracza nieodpowiednia technika lub wady postawy profesjonalny trener wchodzi do gry. Zła postawa i słabe ogniwa powinny być zniwelowane po to, abyś trenował długo i bez kontuzji. Oczywiście każdy rodzaj aktywności sportowej będzie niósł ryzyko kontuzji (żaden sport na poziomie wyższym niż amatorski będzie nie zdrowy, powiedzenie sport to zdrowie w tym przypadku jest nietrafione), ale crossfit przez swoja wysoką intensywność (duże zmęczenie w trakcie treningu) może powodować ich więcej. Dużo łatwiej zgubić technikę w 30 powtórzeniu martwego ciągu na czas niż w 2-3 ruchach, gdy nie goni nasz zegar.
ZABURZENIA METABOLIZMU
Warto wspomnieć również o zaburzeniach metabolizmu. Zbyt częsta treningi typu cross fit będą obciążały nerki, wątrobę oraz obniżały poziom hormonów płciowych, oraz tarczycy (dla osób z zaburzeniami tarczycowymi treningi typu crossfit nie są wskazane zwłaszcza na początek przygody ze sportem). Osoby z anemią również nie powinny się zabierać za tego typu aktywność, ponieważ może to znacznie pogorszyć stan zdrowia. Jak zawsze rozsądek i regeneracja będzie kluczem do zdrowia i cieszenia się sportem. Ważne co podkreślają wszyscy zawodnicy, jest dieta i świadome odżywianie. Tylko dieta i uzupełnianie składanków pokarmowych, jakie regenerują nasz organizm, jest w stanie zapewnić nam dobry i efektywny trening wraz z postępami i brakiem zaburzeń metabolizmu.

Źródła:

http://www.crossfitmjollnir.com/

http://aktywni.pl/aktualnosci/mity-o-crossfit-cz-1/

http://aktywni.pl/aktualnosci/mity-o-crossfit-cz-2/

http://zuzannasobczak.com/

Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply