fbpx
0

Koszyk

CZY PIWO JEST DOBRE NA ZAKWASY I JAK SOBIE Z NIMI RADZI膯???馃嵑馃嵑馃嵑
Witam, dzisiaj o przys艂owiowych zakwasach. Czy powinny wyst膮pi膰 po ka偶dym treningu? Jak sobie radzi膰 z nadmiernym b贸lem?? Czy trunki wyskokowe s膮 dobre na niwelowanie zakwas贸w ?
S艂owem wst臋pu musimy sobie sprostowa膰 informacj臋, 偶e powodem obola艂o艣ci mi臋艣ni po treningu nie s膮 wcale popularnie nazywane zakwasy. Kwas mlekowy, kt贸ry wydziela si臋 w mi臋艣niach podczas treningu, odpowiadaj膮cy za pieczenie mi臋艣niowe w trakcie podnoszenia ci臋偶ar贸w zostaje zutylizowany przez w膮trob臋 ju偶 woko艂o godzin臋 po zako艅czonym treningu. Jego warto艣膰 spada do tej, jak膮 mieli艣my przed treningiem.
CO POWODUJE BOLESNO艢CI MI臉艢NIOWE ??
Za bolesno艣膰 po treningu odpowiada tak zwana op贸藕niona bolesno艣膰 mi臋艣niowa. Jest zwi膮zana z uszkodzonymi i pozrywanymi w艂贸knami mi臋艣niowymi oraz towarzysz膮cymi temu, stanami zapalnymi, kt贸re dra偶ni膮 uk艂ad nerwowy. Jest to pocz膮tek proces贸w regeneracyjnych w naszym organizmie i nadbudowy uszkodzonych tkanek. Ich zadaniem jest powiedzie膰 nam, 偶e dana cz臋艣膰 cia艂a zosta艂a mocno obci膮偶ona i nale偶y j膮 oszcz臋dza膰 i da膰 jej odpocz膮膰.
WARTO WIEDZIE膯
-wi臋cej w艂贸kien uszkadza si臋 podczas opuszczania sztangi, czyli tak zwanej fazy ekscentrycznej, ni偶 podczas jej podnoszenia, czyli fazy koncentrycznej. Wniosek z tego, 偶e r贸wnie wa偶ne jest dok艂adne opuszczanie sztangi, jak jej podnoszenie.
-膯wiczenia, w kt贸rych wyst臋puje najwi臋ksze napi臋cie mi臋艣nia w momencie jego najwi臋kszego rozci膮gni臋cie da wi臋ksze zakwasy, ni偶 膰wiczenie gdzie mi臋sie艅 jest mocno aktywny, ale nie rozci膮gni臋ty. Przyk艂adowo 艂atwiej uzyska膰 zakwasy na po艣ladkach po mocnych przysiadach lub wykrokach ni偶 podczas wykonywania wznos贸w tu艂owia w oparciu o 艂awk臋 (hip-thrust), mimo 偶e 膰wiczenie drugie jest zdecydowanie bardziej wymagaj膮ce dla mi臋艣nia po艣ladkowego.
-Zakwasy mog膮 r贸wnie偶 wyst膮pi膰 po wykonaniu nowego 膰wiczenia lub ruchu, jaki dawno nie go艣ci艂 w naszym planie treningowym. Pobudzamy w ten spos贸b nowe w艂贸kna mi臋艣niowe, kt贸re nie by艂y tak mocno bod藕cowane, jak dotychczas.
-Zakwasy nie s膮 wyznacznikiem dobrego treningu. Du偶a bolesno艣膰 mi臋艣niowa czasem wr臋cz przeszkadza w regularnych treningach i osoby mocno zaawansowane nie miewaj膮 wcale zakwas贸w ze wzgl臋du na adaptacj臋 cia艂a do wysi艂ku. Po ka偶dym treningu powinno si臋 czu膰 w ciele, 偶e trening by艂 wykonany. Jednak pami臋taj, 偶e wi臋kszy b贸l, wcale nie oznacza wi臋kszych przyrost贸w. Wej艣cie na czerwone pole na obrotomierzu w Waszym samochodzie nie jest dla niego dobre tak samo, jak trening w pogoni za zakwasami po ka偶dym treningu.
-Zakwasy mog膮 r贸wnie偶 wyst膮pi膰 po treningu na rekordowym ci臋偶arze. W艂贸kna mi臋艣niowe zosta艂y poddane wi臋kszemu obci膮偶eniu, ni偶 zazwyczaj i dosz艂o tym samym do wi臋kszych uszkodze艅.
-Zakwasy u wi臋kszo艣ci os贸b wyst臋puj膮 po up艂ywie 48 godzin od treningu. Do nagromadzenia si臋 czynnik贸w zapalnych jest potrzebny czas i b艂臋dne jest my艣lenie, 偶e je艣li zrobi艂em trening dzi艣, to jutro b臋d膮 zakwasy. Cz臋sto pojawiaj膮 si臋 one du偶o p贸藕niej.
JAK SOBIE RADZI膯 Z BOLESNO艢CI膭 PO TRENINGU ?
Najwa偶niejsz膮 spraw膮 jest poprawa cyrkulacja krwi. Lepsza cyrkulacja krwi = wi臋cej cegie艂ek (sk艂adnik贸w od偶ywczych) do odbudowy mi臋艣ni i z艂agodzenia stan贸w zapalnych. Pomo偶e w tym:
-lekki rozruch obola艂ych partii lub spacer
-rolowanie
-masa偶
-sauna
-naprzemienne korzystanie z zimnych i ciep艂ych prysznic贸w (metoda kontrastowa)
-suplementacja preparatami przeciwzapalnymi, takimi jak Omega 3, kurkuma, imbir, wit C
Teraz mit, z jakim si臋 spotykam najcz臋艣ciej. PIWO JEST DOBRE NA ZAKWASY!!! 馃嵑馃嵑馃嵑
Mia艂em znajomego, kt贸ry 膰wiczy艂 bardzo intensywnie, bo鈥.. m贸g艂 sobie strzeli膰 2 browary po zako艅czonym treningu. Oczywi艣cie m贸wi艂, 偶e to na zakwasy i dla jego dobra. Taaaaa jasne 馃槈 Wr臋cz niesamowita jest zdolno艣膰 ludzkiego umys艂u, do przekonywania samego siebie, do wybor贸w, jakie podejmujemy. Troch臋 g艂upio przyzna膰 przed samym sob膮, 偶e schrzanili艣my. I co z tego, 偶e kupi艂em psuj膮cego si臋 rz臋cha, ale za to pali ma艂o i w sumie to ma 艂adny kolor. Co z tego, 偶e kupi艂a艣 sobie kolejn膮 zb臋dn膮 15 par臋 but贸w, bo na pewno te 14 poprzednich w ci膮gu miesi膮ca magicznie si臋 porozklejaj膮. Co z tego, 偶e kupi艂e艣 sobie w贸r s艂odyczy, skoro s艂odycze te偶 na pewno maj膮 jakie艣 warto艣ci od偶ywcze i chyba w sumie to lubi臋 si臋 nimi zajada膰 馃槢
Alkohol, jako 偶e jest cukrem, potrafi dodatkowo wzmaga膰 stany zapalne. Cukier jest jednym z najcz臋stszych czynnik贸w zapalnych w organizmie. Alkohol mo偶e dawa膰 b艂臋dne odczucie radzenia sobie z zakwasami, jako “rozlu藕niacz” uk艂adu nerwowego. Dlatego mi臋dzy innymi niekt贸rzy po ostrej balandze wpadaj膮 do row贸w, poniewa偶 praca ich uk艂adu nerwowego jest zaburzona. Druga sprawa to to, 偶e alkohol zmienia g臋sto艣膰 p艂yn贸w w Waszym uchu. P艂yny w naszym uchu dzia艂aj膮 niczym poziomice murarskie, pozwalaj膮c oceni膰, kiedy to jest prosto, a kiedy to jest krzywo. Zmiana g臋sto艣ci p艂ynu powoduje, 偶e p艂yn si臋 przelewa, bo z oleju zrobi艂o si臋 rzadko jak w szklance wody. Alkohol dodatkowo dzia艂a przeciwb贸lowo, co daje z艂udne wra偶enie, 偶e jest lepiej.
Kwituj膮c, alkohol powoduje rozlu藕nienie i zmniejsza napi臋cie mi臋艣ni, daj膮c tym samym odczucie mniejszej bolesno艣ci po treningowej, ale nie jest remedium na t臋 dolegliwo艣膰.
A jak to jest u Was ? Zdarza si臋 wam chlapn膮膰 du偶e kuflowe z piank膮 po treningu ?
Artur Jobda

About Artur Jobda

Leave a Reply